Munkkiniemenbaanalle luonnostellaan reittivaihtoehtoja

Kuvituskuva

Helsingin kaupunki laatii parhaillaan yleissuunnitelmaa pyöräliikenteen baanalle Etu-Töölön ja Munkkiniemen välille.

Munkkiniemenbaanan rakentamisen yleisenä tavoitteena on lisätä pyöräliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta Helsingin keskustan ja Munkkiniemen sekä Espoon Leppävaaran välisillä matkoilla.

– Nykyisellään pyöräliikenteen liikennejärjestelyt ovat paikoin katkonaiset ja alimitoitetut alueen liikennemäärille, kerrotaan Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan tiedotteessa.

Suunnitelmassa määritetään baanan linjaus, alustavat suunnitteluratkaisut sekä arvioidaan toteutuskustannukset ja suunnitelman vaikutukset. Munkkiniemenbaanan kokonaispituus on noin 6,5 kilometriä, joista osa on jo toteutettu Munkinpuistoon ja Paciuksenkadun varrelle.

Munkkiniemenbaanan yleissuunnittelu on alkuvaiheessa.

Nyt on meneillään luonnosvaihe, jossa tutkitaan vaihtoehtoisia linjauksia ja alustavia liikennejärjestelyitä.

Luonnosvaihe valmistuu vuoden 2023 loppupuolella, jonka jälkeen kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa esitellään yleissuunnittelussa jatkoon valittua vaihtoehtoa.

Yleissuunnitelman on määrä valmistua alkukesällä 2024.

– Yleissuunnitelman valmistumisen jälkeen suunnitelmat etenevät tarkempaan katu- ja puistosuunnitteluun, jonka yhteydessä on mahdollisuus vaikuttaa suunnitelman detaljiasioihin, mutta ei enää reittilinjaustason asioihin.

Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava baanaverkko.

Kaupungin mukaan baanat ovat laadukkaita pyöräliikenteen pääreittejä, jotka mahdollistavat suoran ja sujuvan pyöräliikenteen. Baanat yhdistävät suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.