
Turkoosi ja tilava pikaraitiovaunu tekee ensin koeajoja ja siirtyy myöhemmin myös matkustajakäyttöön nykyiselle raitiolinjalle 13.
Raitiovaunutoimitukset Kruunusiltojen tulevan liikenteen tarpeisiin ovat alkaneet.
Ensimmäinen raitiovaunu tuotiin Kaupunkiliikenne Oy:n varikolle Helsinkiin Kajaanin Otanmäestä Skoda Transtechin tehtaalta 26. helmikuuta.
– Saapumisen jälkeen Kaupunkiliikenne Oy tarkastaa vaunun ja tekee sille erilaisia käyttöönottotestauksia ja katsastuksen. Tämän jälkeen ratikkaa näkee kantakaupungin liikenteessä testi- ja koulutusajossa, kun Kaupunkiliikenne kouluttaa kuljettajia vaunutyypillä ajamiseen. Matkustajia koulutus- tai testiajojen kyytiin ei oteta, tiedotti Kaupunkiliikenne Oy helmikuun loppupuolella.
Myöhemmin kevään aikana vaunu otetaan matkustajaliikennekäyttöön raitiolinjalle 13 Kalasatamasta Pasilaan.
Vaunu on tyypiltään For City Smart Artic X54 eli se on samanlainen kuin pikaraitiolinjalla 15 liikennöivät vaunut.
Uusia Artic X54-raitiovaunuja toimitetaan Kaupunkiliikenteelle jatkossa noin 3-4 viikon välein yhteensä 23 kappaletta vuoden 2026 loppuun mennessä.
Helsinkiin vaiheittain tehtaalta toimitettavat vaunut täydentävät kantakaupungin raitioliikennettä siihen asti, kunnes matkustajaliikenne Kruunusilloilla alkaa arviolta vuonna 2027.
Lisäksi vaunuilla ajetaan Kruunusiltojen koeliikennettä Laajasalossa.
Muita kantakaupungin vaunuja suurempana uusi kalusto tuo ruuhkaisemmille vuoroille suuremman matkustajakapasiteetin: Artic X54-vaunussa on 136 seisomapaikkaa ja 78 kiinteää istumapaikkaa, kun kantakaupungin Artic-vaunussa on 100 seisomapaikkaa ja 74 istumapaikkaa.