Kalasataman raitiotien koeliikenne alkaa

Hermannin rantatien pohjoisosa 10.3. Rata kaartaa Hermannin rantatieltä Nylanderinpuistoon Hämeentien sillan ali kohti Vallilanlaaksoa. Kuva: Aarni Salomaa / Kalasatamasta Pasilaan -hanke

Kalasatamasta Pasilaan -raitiotiehankkeen, eli tulevan uuden raitiolinjan 13, rakennustyöt ovat edenneet aikataulussa ja raitiotien ajojohtimiin kytkettiin sähköjännite 18. maaliskuuta.

Kalasatamasta Pasilaan -raitiotien käyttöönotossa siirrytään tekniseen koeliikenteeseen huhtikuun puolessa välissä.

Tekninen koeliikenne alkaa viikolla 16, tiedotti Kalasatamasta Pasilaan -hanke maaliskuussa.

– Ensin suoritetaan maastokatselmus ja sen jälkeen testataan hidasajossa, miten vaunu liikkuu radalla. Tämän jälkeen vuorossa on erilaisia teknisiä testejä, joilla varmistetaan esimerkiksi liikennevalojen ja vaihteenohjausjärjestelmän toimivuus. Raitiovaunulla suoritetaan myös hämäräajoja ja ajetaan sille määriteltyä operointinopeutta. Teknisen koeliikenteen arvioitu kesto on noin viisi viikkoa, kerrottiin tiedotteessa.

Tarkemmista ajopäivistä kerrotaan Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen sosiaalisen median kanavissa.

Koeajoalueelle asennetaan koeliikenteestä varoittavia kylttejä ja ajoalueella on liikenteenohjaajia, jotka varmistavat tienkäyttäjien turvallisuuden.

Teknisten koeajojen päätyttyä alueella on myöhemmin mahdollisesti muuta koeliikennettä ja kuljettajien koulutusajoja.

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen tavoitteena on saada koko reitin järjestelmien käyttöönottotestaukset ja tekniset koeajot tehtyä kesäkuuhun 2024 mennessä. Raitiolinja 13:n liikennöinnin aloitus suunnitellaan yhdessä HSL:n ja Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.