
Helsingin satamien ilmansaasteiden pitoisuudet ovat nykyään matalia, tiedottaa Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY mittauksiinsa perustuen.
Ilmansaasteiden vähentymiseen ovat HSY:n mukaan vaikuttaneet sekä autokannan uusiutuminen ja pakokaasupäästöjen puhdistuminen että laivaliikenteen päästöjen vähentyminen. Myös maasähköön siirtyminen on vähentänyt laivapäästöjä satamissa.
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on seurannut Katajanokan, Länsisataman, Etelärannan ja Vuosaaren satamien ilmanlaatua vuodesta 2009 alkaen.
Ilmanlaadun mittausaseman paikka vaihtelee eri vuosina.
– Sekä laivaliikenteen että satama-alueiden autoliikenteen päästöt ovat selkeästi vähentyneet noin 20 vuoden aikana, ja se näkyy myös ilmanlaadussa. Esimerkiksi rikkidioksidin pitoisuuksissa on näkynyt selkeä lasku sen jälkeen, kun laivaliikenteen päästönormit tiukentuivat vuonna 2010 ja 2015, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Saija Korhonen tiedotteessa.
Ilmanlaadun mittausaseman lisäksi Länsisatamassa, Etelärannassa ja Katajanokalla seurataan pienillä keräimillä pakokaasujen typpidioksidin pitoisuuksia vuosittain.
Näitä mittauksia on tehty jo lähes 20 vuoden ajan.
– Rikkidioksidin lisäksi myös typpidioksidin pitoisuudet ovat vähentyneet merkittävästi Helsingin satamissa pitkällä aikavälillä. Pakokaasujen typpidioksidin pitoisuuksien puolittuminen johtuu autokannan uudistumisesta ja pakokaasupäästöjen puhdistumisesta sekä laivaliikenteen päästöjen vähenemisestä, Korhonen sanoo.
Helsingin ensimmäinen maasähköjärjestelmä valmistui jo vuonna 2012 Katajanokalle.


