Laajasalon uuden keskustan ja ostoskeskuksen rakentamiseen liittyvien tiejärjestelyiden takia on ajonopeus osalla kaksikaistaista Laajasalontietä pudotettu 30 kilometriin tunnissa. Tämä on ärsyttänyt monia autoilijoita, sillä näin alhaiselle rajoitukselle ei tunnu olevan järkevää perustetta, kahteen suuntaan kahdella kaistalla varustetulla ja hyvän näkyvyyden omaavalla tiellä.
Alhaista tilanne nopeutta perustellaan tiellä tehtävillä henkilötyösuoritteilla. Työntekijöitä tienpenkereellä on kuitenkin havaittu lähinnä arkisin ja virka-aikaan.
Laajasalolaisten matkanteko tulee tulevaisuudessa hidastumaan rajusti
Laajasaloon suunnitellun kaupunkibulevardin ja Kruunuvuorenrannan asuinalueen toteuduttua muodostuu moottoriajoneuvoliikenne saarellamme hyvin kantakaupungin omaiseksi ja yleinen nopeusrajoitus tullee olemaan 40 km tunnissa. Tämä hidastaa matkantekoa etenkin Jollaksen ja Santahaminan suunnan autoliikenteeltä. Ja aivan oma kysymyksensä on Herttoniemen-Itäväylän liittymän liikennemäärän kasvusta aiheutuvat ongelmat, jotka koskevat laajemmin koko aluetta.
Muutos ei tule yllätyksenä -paitsi ehkä asukkaille
Kaupungin omissa bulevardiskenaariossa suunniteltujen kaupunkibulevardien välityskyvyn on todettu olevan nykyistä huomattavasti alempi, mistä aiheutuu kielteisiä vaikutuksia, kuten tieliikenteen ruuhkautumista, liikenteessä kuluvan kokonaisajan kasvamista, liikennemäärien kasvua muussa katuverkossa, liikenneturvallisuuden heikkenemistä sekä meluun ja ilmanlaatuun liittyvien ongelmien kasvamista.
Erikoista on, etteivät laajasalolaiset kaupunginvaltuutetut ole asiasta ainakaan julkisesti olleet kovin huolissaan. Tarvitsisimmekin ”ripauksen Kulosaarelaisuutta” alueemme etujen ajamiseen.