
Uusi pyöräliikenteen pääväylä Pohjoisbaana kulkisi myös Oulunkylän ja Malmin kautta.
Helsingin kaupunki laatii parhaillaan yleissuunnitelmaa pyöräliikenteen pääreitille junaradan varteen Käpylän ja Vantaan rajan välille.
Uusi pyöräväylä nimeltään Pohjoisbaana olisi pituudeltaan noin yhdeksän kilometriä.
Yleissuunnitelmassa määritetään Pohjoisbaanan linjaus, suunnitteluratkaisut ja arvioidaan toteutuskustannukset. Kaupungin tavoitteena on sujuva ja laadukas pyöräliikenteen pääyhteys.
Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava laadukkaiden pyöräteiden, baanojen verkko.
– Baanat yhdistävät suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin. Ne mahdollistavat nopean, suoran ja tasavauhtisen pyöräliikenteen. Pohjoisbaana on osa tätä baanojen verkkoa.
Valmistuttuaan Pohjoisbaana kulkee junaradan itäpuolella Käpylän ja Vantaan rajan välillä yhdistäen Oulunkylän, Pukinmäen, Malmin, Tapanilan ja Puistolan. Osuutta Käpylästä keskustaan suunnitellaan erikseen.
Yleissuunnitelmassa tarkastellaan eri reittivaihtoehtoja ja arvioidaan niiden vaikutuksia eri näkökulmista. Vaihtoehtoisia linjauksia on useampia esimerkiksi Vantaanjoen ja Pukinmäen välisellä osuudella sekä Tapanilan kohdalla. Tarkastelujen perusteella valitaan Pohjoisbaanan lopullinen reittilinjaus.
Pohjoisbaanan suunnittelu on alkuvaiheessa ja yleissuunnitelman on määrä valmistua keväällä 2022. Pohjoisbaanan rakentaminen voi alkaa osissa toteutussuunnittelun jälkeen 2023 alkaen. Koko yhteyden valmistumisaikataulu varmentuu tarkemmassa suunnittelussa.
