Suomen pisimmän sillan eli Kruunuvuorensillan teräspalkkien hitsaus käynnistyi siltatyömaalla Kruunuvuorenrannassa kesäkuussa.
Ensimmäisen teräslohkon tunkkaus sillalle aloitetaan heinäkuussa.
Kruunuvuorensilta rakennetaan liittopalkkirakenteena. Nimitys liittopalkkirakenne tarkoittaa, että silta rakentuu toisiinsa kiinnitetyistä teräs- ja betonirakenteita, jossa yhdistyvät betonin puristuslujuus ja teräksen vetolujuus.
Sillan teräsrakenteiden valmistaminen aloitettiin kuluvan vuoden maaliskuussa Nordecin terästehtaalla Ylivieskassa. Teräspalkkeja siltaan tulee yhteensä noin 70 kappaletta sekä poikkipalkkeja noin 300 kappaletta. Työmaalle palkit tuodaan noin 30-36 metriä pitkinä suurlohkoina, ja ensimmäinen kuljetus Kruunuvuorenrantaan saapui toukokuun lopulla.
– Siltarakenteen teräspalkit kasaushitsataan työmaalla yhdeksi kokonaisuudeksi ja tunkataan vaiheittain sillan välitukien päälle. Nestetoiminen hydraulitunkki vetää vaijereiden avulla teräspalkkeja eteenpäin, tiedottaa Kruunusillat-hanke.
– Kruunuvuorenrantaan onkin rakennettu tunkkauspeti tätä työvaihetta varten. Samanlainen tunkkauspeti tullaan rakentamaan myös sillan Korkeasaaren päähän Palosaaren rantaan, josta tunkataan sillan Palosaarenpään teräslohkot.
Sillan vinoköysiosuuden teräspalkistot asennetaan paikalleen merinosturin avulla tämän hetkisen aikataulun mukaan vuonna 2023.