Staran kalustohankintoja ohjaa monta sitoumusta, kuten EU-tasoinen laki puhtaista ajoneuvoista eli CVD-direktiivi, Hiilineutraali Helsinki -päästövähennysohjelma sekä Green deal päästöttömät työmaat -sitoumus. Jatkossa yhä suuremman osan Staran ja sen aliurakoitsijoiden kalustosta pitää toimia vaihtoehtoisella käyttövoimalla kuten sähköllä, uusiutuvilla polttoaineilla tai kaasulla.
Helsingin kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Jotta kaupungin ilmastotavoitteet täyttyvät, ilmastonäkökulma pitää huomioida kaikilla toimialoilla ja liikelaitoksissa. On tärkeää, että myös kaupungin ajoneuvot ja työkoneet muuttuvat ympäristöystävällisemmiksi, sanoo ilmastojohtaja Hanna Wesslin Helsingin kaupungin ilmastoyksiköstä.
Ennusteen mukaan vuonna 2025 yli puolet Helsingin alueen suorista päästöistä tulee liikenteestä. Liikenteen päästövähennyksillä on kriittinen merkitys sille, miten Helsinki saavuttaa ilmastotavoitteensa.
Täyssähköisten työkoneiden kanssa haasteena on tähän saakka ollut ajoakkujen toiminta-ajan kesto. Tällä hetkellä Staran kalustossa ei ole vielä yhtään täyssähköistä imulakaisukonetta. Täyssähköiset työkoneet ovat myös hankintahinnaltaan polttomoottorikäyttöisiä koneita huomattavasti kalliimpia.
Kansainvälisillä markkinoilla on toistaiseksi melko vähän tarjontaa muista kuin bensiini- tai dieselkäyttöisistä työkoneista, mikä vaikeuttaa ympäristöystävällisempään kalustoon siirtymistä. Lakaisukoneissa tarjontaa on jo jonkin verran, toisin kuin esimerkiksi monitoimikoneissa tai pyöräkuormaajissa. Tänä syksynä Stara saa testattavakseen ensimmäistä kertaa myös täyssähköisen pyöräkuormaajan.
Staran testissä ollut täyssähköinen imulakaisukone yllätti akkukapasiteetillaan: kone toimi yhdellä latauksella 12 tuntia. Stara / Anna-Leena Pyykönen