Paltamolaisen yksinyrittäjä Päivi Leinosen kirjakauppa on henkitoreissaan, kun asiakaskunta hupenee kovaa vauhtia. Pysäyttävän kauniissa rakennuksessa on toiminut kirjakauppa vuodesta 1927 lähtien ja rakennuksen kauneus saa monet turistitkin laulattamaan ovipumppua. Valitettavasti on myös niitä päiviä, jolloin ensimmäinen asiakas astuu ovesta sisään vasta iltapäivän puolella. Monesti on yrittäjällä käynyt mielessä pohdinta, miten pitkään työtä kannattaa tehdä.
Päivi Leinonen on kasvanut yrittäjyyteen, sillä kirjakauppa on ollut hänen lapsuutensa maisema. Yrittäjänä on ollut oma vapaus tehdä sitä, mitä haluaa. Alan tulevaisuus kuitenkin herättää huolta, eikä äänikirjojen ja maksuttomien oppikirjojen aikana kauppa ole enää pitkään aikaan elänyt kirjamyynnillä, vaan rinnalla on oltava muuta tarjontaa. Onneksi lapsille yhä luetaan ihan fyysisiä kirjoja, lahjoja hankitaan pukinkonttiin ja mökkireissulle on mukava viedä taskupokkareita tai lautapelejä.
Ympäri maata on monia vastaavia esimerkkejä yrittäjistä, jotka haasteista huolimatta jaksavat sinnikkäästi jatkaa kivijalkamyymälässään. Ei haluta olla hajuttomia, mauttomia ja sieluttomia tusinatavaran myyjiä marketin nurkassa, vaan panostetaan omaperäisyyteen ja halutaan erottua massasta. Tarjotaan asiantuntevaa henkilökohtaista palvelua, jossa asiakkaalle ollaan valmiita uhraamaan aikaa ja ystävällinen sana. Kun saadaan hyvää palvelua, sana kiirii ja tavoittaa yhä uusia potentiaalisia kanta-asiakkaita.
Monen yrityksen jatkaminen riippuu siitä, ovatko paikalliset asukkaat valmiita käyttämään oman kylän tai kaupunginosan kivijalkamyymälöiden palveluita. Milloin sinä kävit viimeksi tukemassa paikallista yrittäjää? Olipa kyse kirjakaupasta, kampaamosta, kahvilasta tai suutarista, he eivät pärjää ilman aktiivista myyntiä ja asiakkaita. Me voimme opettaa myös jälkikasvumme asioimaan pienten yrittäjien kaupoissa sen sijaan, että teemme tilauksemme älylaitteilla ja kotiinkuljetuksella.
Kirsi Sharma
ravintolayrittäjä
puheenjohtaja, Länsi-Helsingin Yrittäjät ry

