Suomen hallituksen myöntämästä niin sanotusta korjausvelkarahasta käytetään tänä vuonna 20 miljoonaa euroa lisärahana Suomen maantiesiltojen korjaamiseen.
Tulevana kesänä tavoitteena onkin korjata noin 150 siltaa, joka on aikaisempia vuosia selvästi suurempi määrä.
Hallitus on osoittanut tälle vuodelle Suomen tieverkon korjausvelan purkuun 200 miljoonan euron lisärahoituksen, josta 180 miljoonaa käytetään maanteiden päällystämiseen ja 20 miljoonaa maantiesiltojen korjauksiin.
Viime vuosina maantiesiltojen korjauksiin on voitu käyttää keskimäärin noin 75 miljoonaa euroa vuosittain, joten lisärahoituksen merkitys on suuri – tänä vuonna kokonaissumma tieverkon silloille ja muille taitorakenteille kuten tunneleille on 111 miljoonaa euroa.
Resurssit käytetään mahdollisimman kustannustehokkaasti liikenteen etuja palvellen.
– Huonokuntoisimpia siltoja voidaan korjausvelkarahan avulla korjata aikaisemmin, jolloin mahdolliset ongelmat tai korjauskustannukset eivät ehdi kasvaa suuremmiksi. Huonokuntoinen silta aiheuttaa liikenteelle pahimmillaan paino- tai nopeusrajoituksia ja pitkiäkin kiertoteitä. Korjausvelan kasvua hidastetaan siltoja korjaamalla myös pintaa syvemmältä, kertoo väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väyläviraston tiedotteessa.