Joukkoliikenteen kulkutapaosuus on Helsingissä kesällä 9 prosenttiyksikköä pienempi kuin talvikaudella.
HSL:n jatkuva liikkumistutkimus kertoo, millä kulkumuodolla HSL-alueella kuljetaan.
HSL on tehnyt jatkuvaa tutkimusta Helsingin seudun asukkaiden arkipäivän matkoista nyt vuoden verran, joten tietoa HSL-alueen kulkumuodoista on kertynyt jokaiselta kaudelta keväästä talveen.
Tuoreet, elokuussa 2025 julkaistut tulokset kertovat, että kulkutavoissa on merkittävää sesonkivaihtelua sekä kuntakohtaisia eroja.
Helsinkiläisten kulkutavoissa joukkoliikenne on ylivoimaisesti suosituin kulkutapa kaikkina vuodenaikoina.
Kesä-elokuussa 2024 joukkoliikenteen kulkutapaosuus Helsingin seudun sisällä tehdyistä arkimatkoista oli 35 prosenttia. Kävelyn osuus oli 28 prosenttia ja autoilun osuus 25 prosenttia. Polkupyörällä tehtiin kesällä 10 prosenttia arkimatkoista.
Syys-marraskuussa 2024 joukkoliikenteen kulkutapaosuus Helsingin asukkaiden tekemistä arkimatkoista oli 41 prosenttia. Kävelyn osuus oli 29 prosenttia, autoilun osuus 24 prosenttia ja polkupyörän osuus 5 prosenttia.
Joulu-helmikuussa 2024-2025 joukkoliikenteen kulkutapaosuus oli korkeimmillaan, jolloin se oli 44 prosenttia. Kävelyn kulkutapaosuus oli talvikaudella 29 prosenttia, auton 24 prosenttia ja polkupyörän 2 prosenttia.
Maalis-toukokuussa 2025 joukkoliikenteen kulkutapaosuus oli 39 prosenttia, kävelyn 29 prosenttia, autoilun 25 prosenttia ja polkupyöräilyn 6 prosenttia.
Espoossa, Vantaalla ja kehyskunnissa joukkoliikenteen kulkutapaosuus on kaikkina vuodenaikoina huomattavasti pienempi kuin Helsingissä.
HSL:n tutkimuksen mukaan joukkoliikenteen kulkutapaosuus espoolaisten arkimatkoilla vaihteli vuodenajasta riippuen 24-32 prosentin välillä. Auton kulkutapaosuus oli korkeimmillaan 49 prosenttia ja alimmillaan 43 prosenttia.
Kehyskuntien asukkaiden Helsingin seudun sisällä tekemistä matkoista vähintään 60 prosenttia tehtiin autolla kaikkina vuodenaikoina ja joukkoliikenteen osuus vaihteli vuodenajasta riippuen 12-16 prosentissa.




