Länsi-Helsingin raitiotien varrelle 14 000 uutta asukasta

Pitäjänmäen sähköaseman tilalle nousee tiivistä korttelikaupunkia. Kuva: Oladesign Oy

Pikaraitiotien rakentaminen pyritään aloittamaan ensi huhtikuussa.

Länsiratikat-nimellä kulkevassa hankkeessa rakennetaan uusi noin 10 kilometrin pikaraitiotieyhteys Kannelmäestä Helsingin keskustaan.

Kaupungin mukaan se on merkittävä avaus koko läntisen Helsingin kaupunkikehitykselle.

– Linjan varrelle on suunnitteilla uusia koteja 14 000 helsinkiläiselle sekä toimitilarakentamista. Pikaraitiotieverkon lisäksi työssä uudistetaan laajasti kunnallistekniikkaa sekä rakennetaan uutta kaupunkiympäristöä, tiedottaa kaupunkiympäristön toimiala.

Munkkiniemen, Pitäjänmäen Valimon, Lassilan ja Kannelmäen lisäksi Länsiratikat-hankkeen työt ulottuvat myös Töölöön ja keskustaan.

Topeliuksenkadulle toteutetaan uusi raitiotie, joka alkaa Mannerheimintien ja Topeliuksenkadun risteyksestä jatkuen Runeberginkadun risteykseen. Fredrikinkadulle rakennetaan uusi raitiotie Bulevardin ja Urho Kekkosen kadun välille.

Länsiratikoiden rakentamisesta vastaa Infraohjelma Helsinki -allianssi, jonka tilaajina ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy ja HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut.

Allianssi vastaa myös suunnittelusta. Samanlaisilla alliansseilla on rakennettu aikaisemmin muun muassa Raide-Jokeria, Kalasatamasta Pasilaan -raitiotietä ja Kruunusiltoja.

Länsiratikat-hankkeen rakennustyöt aloitetaan tämänhetkisen tiedon mukaan huhtikuussa 2026.

Muutosten myötä 2030-luvun alussa aloittaa pikaraitiolinja 14, joka kulkee Mannerheimintietä ja edelleen Meilahden, Munkkiniemen, Haagan ja Lassilan kautta Kannelmäkeen.

Infraohjelma Helsinki julkaisee myöhemmin tarkemman työohjelman, josta selviää koska ja missä rakennustöitä tehdään. Näillä näkymin ensimmäisiä kohteita ovat esimerkiksi Haagan liikenneympyrä ja Vihdintie.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.