Kannelmäen raitiolinjalle ei ole tulossa kotimaisia raitiovaunuja

havainnekuva Stadler.

Kaupunkiliikenne Oy:n hallitus päätti 6. lokakuuta valita pääkaupunkiseudun uusien raitiovaunujen toimittajaksi sveitsiläisen Stadler-yhtiön.

Kaupunkiliikenne Oy:n mukaan Stadlerin raitiovaunut valmistetaan Puolan Siedlcessä.

Pääkaupunkiseudulla aiemmin käyttöönotetut pikaraitiovaunut on valmistettu kotimaassa, Skoda Transtechin tehtaalla Kajaanin Otanmäessä. Siellä valmistettuja ratikoita on käytössä pikaraitiolinjalla 15 ja niitä tulee myös Kruunusillat-raitiotielle vuonna 2027.

Stadlerilta aiotaan tilata raitiovaunuja Länsiratikat-hankkeessa rakennettavien raitioteiden tarpeisiin sekä Vantaan ratikalle.

Länsiratikat-hankkeessa rakennetaan Kannelmäen kauppakeskus Kaaren edustalle ulottuva Länsi-Helsingin pikaraitiotie, jolla liikennöi Kannelmäen ja keskustan välinen linja 14. Hankkeessa myös rakennetaan uutta raitiotietä läntiseen kantakaupunkiin.

Lisäksi uusia vaunuja tarvitaan lähes 50-vuotiaiden nivelraitiovaunujen korvaajiksi.

Nyt päätetyssä Kaupunkiliikenne Oy:n hankinnassa tilataan 30 uutta yksisuuntaista kaupunkiraitiovaunua, 33 kaksisuuntaista pikaraitiovaunua sekä näiden elinkaaren tuki 30 vuodeksi. Lisäksi päätös sisältää option hankkia 120 raitiovaunua.

Kaupunkiliikenne Oy:n hallituksen tekemästä hankintapäätöksestä on mahdollista valittaa, ja lopullinen hankintasopimus kalustotoimittajan kanssa voidaan solmia aikaisintaan 14 vuorokauden odotusajan jälkeen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.