
Nyt korsolaisten kannattaa olla hereillä. Nimittäin Korson alitse suunnitellaan Lentorata-tunnelia, jota pitkin kaikki Suomen kaukojunaliikenne kulkisi.
Alun perin radan linjaus meni Korson ohi, mutta se siirrettiin kulkemaan eteläisen Vierumäen, Lehmustontien ja Vallinojan ali noin 30 metrin syvyydessä.
Millaisia tärinä- ja runkomeluvaikutuksia mahtaa tulla alueen taloille?
Tätä kolmen miljardin euron (v. 2019 hinnoissa) hanketta olen vastustanut alusta asti, koska faktat osoittavat, että Pasila-Kerava ratatunneli on a) tarpeeton b) kallis ja kannattamaton c) Vantaalle haitallinen d) ympäristölle tuhoisa.
Kaksikin maan hallitusta on ajanut Lentorataa kuin käärmettä pyssyyn – vai ovatko rata- ja betonilobbarit vain olleet näin taitavia?
Väittivät, että pääradan kapasiteetti loppuu. Ei lopu. VR:n tuleva digitaalinen junien ohjausjärjestelmä lisää kapasiteettia 25 %. Väittivät, että junaliikenne kasvaa hurjasti. Ei kasva. Traficomin mukaan kaukojunaliikenne vähenee.
Kehuivat, että jatkossa lentokentälle mennään junalla. Niin mennäänkin, vaan ei Lentoradalla, vaan Kehäradalla, jonka lippu on monin verroin halvempi kuin yksityisen tunneliradan.
Sanoivat, että raideliikenne on ympäristöystävällistä. Periaatteessa, mutta kahden erillisen 24 km mittaisen tunnelin louhiminen ja betoniruiskuttaminen tuottaa valtaisat hiilipäästöt. Vieläpä turhan takia, sillä lentoasemalle menee jo raiteet, kohta kahdetkin.
Lentorata veisi kaukojunat pois Tikkurilasta ja pidentäisi vantaalaisten matka-aikoja hurjasti. Eikä maanalaisen rautatien varrelta saa edes maanmyyntituloja.
Lentoradan yleissuunnitelmaa esitellään Korson Lumossa ke 11.6. klo 18–19.30. Myös etäosallistuminen Lentorata.fi- sivustolta löytyvästä linkistä. Tule kuulolle!