Muutaman vuoden takainen taksiuudistus kiritti taksiyhtiöitä miettimään, miten erottautua vapautuneella markkinalla. Taksi Helsingille oli selvää panostaa laadukkaaseen asiakaspalveluun ja turvallisuuteen. Moni silti miettii, uskaltaako taksia enää käyttää ja mitä se maksaa.
Taksi Helsingin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Taija Koskinen vakuuttaa, että nykyisestä negatiivissävytteisestä kirjoittelusta huolimatta perinteinen taksi on yhtä turvallinen kuin ennenkin. Valinnanvaran lisääntyessä asiakkaan on toki hyvä pohtia tarkemmin omia valintoja.
Koskinen vinkkaa varman päälle pelaajia tilaamaan kyydin ison välitysyhtiön kautta tai käyttämään autoa tilatessa tilaussovelluksia. Jos matkan varrella syystä tai toisesta ilmenee ongelmia, niin välitysyhtiön kautta tai sovellukseen kertyneen datan avulla ne on helppo selvittää.
Koskinen aloitti nykyisessä työssään kesäkuussa 2017 eli vuotta ennen taksilain muutosta. Lakimuutos näkyi hänen työssään välittömästi.
Alaa ei aiemmin tarvinnut juuri markkinoida, kun joka paikkakunnalla oli omat taksinsa. Markkinoinnin ja viestinnän osaaminen oli taksiyrittäjille ihan uutta ja jouduttiin varmaan kaikkialla rakentamaan aika tavalla nollasta. Toisaalta se on tehnyt työstäni hyvin mielenkiintoista, Koskinen kertoo.
Lakimuutoksella haluttiin helpottaa tilaamista, ja vapauttaa hinnoittelua sekä vauhdittaa digitaalisten palveluiden kasvua. Uudistuksen myötä poistuivat paitsi määräykset enimmäishinnoista, myös määräykset taksikiintiöistä, kuljettajien koulutusvaatimuksista ja liikennöintivelvoitteesta. Alalle tuli kertaheitolla noin 3 600 uutta yrittäjää pelkästään pääkaupunkiseudulle. Koskinen muistuttaa, että kilpailu tekee alalle kuin alalle hyvää, joten siinä mielessä lakiuudistus oli hyvästä. Mutta kilpailun vapauttaminen toi alalle myös hallitsemattomuutta, joka on lisännyt konflikteja ja epävarmuutta.
Korjaussarja luvassa jo syksyllä
Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti heinäkuussa tekevänsä lakiin korjauksia, joiden myötä muun muassa harkitaan taksamittaripakkoa autoihin. Hallituksen esitys lakiin tehtäviksi muutoksiksi on tarkoitus antaa eduskunnalle vielä syksyllä.
Käsittelyssä on myös mm. mahdolliset muut pakolliset koulutukset.
Taksi Helsinki ei missään vaiheessa luopunut kuljettajien koulutuksesta ja laadunvalvonnasta. Välitysyhtiöihin kuulumattomat kuljettajat suorittavat yleensä vain Trafin vaatiman taksinkuljettajakortin ja ajokokeen. Me nostimme rimaa ja kehitimme kuljettajakoulutustamme entisestään tänä vuonna.
Taksi Helsingin uuteen kuljettajakoulutukseen kuuluu muun muassa kuuden tunnin tutorajo jossa kokeneempi kuljettaja on uuden kuljettajan mukana opastamassa laitteiden käytössä ja käy yhdessä läpi ammattiin kuuluvia asioita.
Tärkein tehtävämme on varmistaa asiakkaillemme taksipalveluiden laatu, turvallisuus ja saatavuus. Olemme kokeneet oman koulutusjärjestelmän todella tarpeelliseksi. Se on saanut kiitosta sekä osallistujilta että autoilijoilta. Se on osoittautunut tarpeelliseksi myös laadunvalvonnan kannalta. Asiakaspalautteemme keskipistesaldo onkin peräti 4,7 viidestä, Koskinen iloitsee.
Naisia kaivataan ratin taakse
Taksiala on ollut aina perinteisesti miesvoittoinen. Taija Koskinen arvioi, että tilausvälitysyhtiön yhteensä noin 3 500 kuljettajasta vain viitisen prosenttia on naisia.
Se on todella vähän. Naiset olisivat enemmän kuin tervetulleita ajamaan taksia. Tämä ala sopii ihan kaikille, ikään, kokoon, sukupuoleen tai kulttuurilliseen taustaan katsomatta, Koskinen kannustaa.
Tärkein tehtävämme on varmistaa asiakkaillemme taksipalveluiden laatu, turvallisuus ja saatavuus.
Taija Koskinen, Taksi Helsinki
Miesvaltaisuuden hän arvioi olevan jäännettä ajalta, jolloin miehet pääasiassa ajoivat perheen autoa. Naiset saattavat myös miehiä enemmän epäröidä yövuoroja ja pelätä kuljettajan työtä turvattomaksi, vaikka autoissa onkin nykyään turvajärjestelmät, joiden avulla apua saa nopeasti paikalle.
Naiskuljettajamme eivät ole joutuneet asiattoman käytöksen kohteeksi sen herkemmin kuin miehetkään. Osin tämä ehkä selittyy sillä, että alalle hakeutuvilla naisilla on lähtökohtaisesti hyvät vuorovaikutustaidot, paljon tunneälyä ja reilu annos huumorintajua. Monista tilanteista selviää ihan keskustelemalla. Ja taksinkuljettajan työssä on muutenkin paljon positiivista, kuten työaikojen joustavuus, kivat asiakaspalvelutilanteet sekä merkityksellinen työ, kun voi auttaa ihmisiä kulkemaan sujuvasti ja turvallisesti päämääräänsä. Hankalia tilanteita tulee työssä onneksi kuitenkin tosi vähän, Koskinen pohtii.
Teksti: Maarit Seeling
Taksi Helsinki Oy
Valtakunnallisesti toimiva Taksi Helsinki Oy on Suomen suurin taksien tilausvälitysyhtiö. Se tarjoaa 24/7 taksipalveluita paitsi pääkaupunkiseudulla, myös Itä-Uudellamaalla, Kanta-Hämeessä, Lahdessa, Tampereella, Pohjois-Savossa, Mikkelissä, Satakunnassa, Varsinais-Suomessa, Seinäjoella, Kainuussa ja Kittilän alueella.
Välitysyhtiöön kuuluu yhteensä lähes 2000 taksia. Yrityksessä työskentelee yhteensä 90 henkilöä. Yritys on perustettu vuonna 1989 ja sen omistavat 1249 helsinkiläistä taksiautoilijaa sekä Helsingin Taksiautoilijat ry.