Maanteiden tiemerkintöjä uusitaan kesällä vilkkaasti

Tiemerkintätöitä. Kuva: Aki Muhonen / ELY-keskus

Uusien tiemerkintöjen tekemiseen ja vanhojen tiemerkintöjen korjaamiseen käytetään Suomessa vuosittain 20–30 miljoonaa euroa.

Tänä vuonna maanteillä tavoitellaan 4 000 kilometrin päällystysohjelmaa.

Vilkas päällystysvuosi kasvattaa myös tiemerkintätöiden määriä ja voi paikoin venyttää tiemerkintäkauden pituutta.

– Näin ollen merkintätyöt jatkuvat todennäköisesti pitkälle syksyyn, ja yksittäisillä päällystyskohteilla voidaan joutua odottamaan uusia tiemerkintöjä keskimääräistä kauemmin, kerrotaan Väyläviraston tiedotteessa.

– Uusien päällysteiden tiemerkintätyöt saadaan yleensä valmiiksi viimeistään 2–3 viikkoa päällystystöiden päätyttyä. Päällystyskohteen työaikaiset nopeusrajoitukset voidaan palauttaa monesti vasta sen jälkeen, kun tiemerkintä- ja reunatäyttötyöt ovat valmistuneet. Vilkasliikenteisillä teillä tehdään päällystystyön valmistuttua useimmiten myös täristäviä jyrsintöjä ennen reuna- ja keskiviivastojen tiemerkintöjä.

Päällystyskohteiden lisäksi vanhoja talvikauden jälkeen kuluneita tiemerkintöjä kunnostetaan laajasti kesäkauden aikana.

Vilkasliikenteisillä teillä noin kolmasosa, ja vähäliikenteisillä teillä jopa kaksi kolmasosaa kaikista tiemerkinnöistä uusitaan. Tämä johtuu pääosin siitä, että vähäliikenteisillä teillä käytettävä ohut maali kuluu nopeammin kuin vilkasliikenteisillä teillä käytettävä massamerkintä.

Tiemerkinnöillä on tärkeä tehtävä liikenneturvallisuuden, sujuvuuden ja ajomukavuuden parantajana.

Suomen päätieverkon osalta tiemerkintöjen korjaukset tehdään vuosittain viimeistään elokuun loppuun mennessä.

Muun tieverkon tiemerkintätyöt valmistuvat viimeistään syyskuun lopussa ennen pimeintä vuodenaikaa. Lisäksi suojatiet ja pyörätien jatkeet pyritään kunnostamaan koulujen alkuun mennessä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.