Helsingin kotihoidossa asiakkaita kuntoutetaan nyt virtuaalisesti. Kuvallisessa etäkuntoutuksessa asiakkaat osallistuvat ohjattuun kuntoiluun kotoa etäyhteyden avulla. Toiminta laajenee koko Helsinkiin kuluvan vuoden loppuun mennessä.
Ikääntyvän väestön tarpeisiin tarvitaan uusia toimintatapoja. Kuvallinen etäkuntoutus parantaa asiakkaiden arjen toimintakykyä, lisää sosiaalisia kontakteja ja tukee kotona asumista.
”Kuntoutus on suunnattu kotihoidon kuvallisen etähoidon asiakkaille, jotka eivät pääse liikkumaan kotoaan. Harjoittelussa keskitytään arjen toimiin liittyviin liikkeisiin, jotka mahdollistavat kotona asumista”, sanoo Syystien monipuolisen palvelukeskuksen johtaja Maria Sarkio.
Kuvallisessa etäkuntoutuksessa asiakkaat osallistuvat kotiympäristössä tabletin avulla palvelukeskuksesta ohjattuun kuntoutusryhmään. Etäkuntoutujat ja palvelukeskuksen kuntosalilla harjoittelevat ovat etäyhteyden välityksellä samassa tilassa. Osallistujilla on mahdollisuus keskusteluun ja vuorovaikutukseen.
Kuntoutuksen käyttöönoton taustalla on kokeilu, jonka tulokset ovat hyviä: asiakkaiden kunto koheni, he pärjäsivät paremmin päivittäisissä askareissa ja tutustuivat uusiin ihmisiin. Myös asiakaspalaute oli myönteistä.
Virtuaaliseinä laajentaa toimintaa jatkossa
Kuvallinen etäkuntoutus kestää 10 viikkoa ja on asiakkaille ilmaista. Kotona asiakkaan tukena ovat kotihoidon työntekijät. Palvelukeskus Helsinki varmistaa yhteyksien toimivuuden ja auttaa mahdollisissa teknisissä ongelmissa.
Tähän mennessä kuntoutukseen on osallistunut kuusi ryhmää. Parhaillaan ryhmässä voi olla yhdeksän asiakasta kerrallaan. Suunnitteilla on virtuaaliseinän (HUB) käyttöönotto, jonka avulla kuntoutukseen voi osallistua yhtä aikaa jopa 20 asiakasta. Toimintamallia kehitetään tarpeen mukaan.
”Kuvallinen etäkuntoutus tarjoaa uusia mahdollisuuksia myös muualle Suomeen, jossa kotihoidon matkat asiakkaiden luokse ovat usein pitkiä. Etähoito on kustannustehokas tapa palvella asiakkaita, ja sen asiakasmäärät ovat kasvussa”, Maria Sarkio toteaa.
Kuvallinen etäkuntoutus kehitettiin Helsingin kaupungin eri toimijoiden yhteistyönä. Kehittämistyön myötä sekä laitteet, yhteydet että henkilökunnan osaaminen ovat parantuneet.
Kuva: Juho Virolainen