Helsingin seudun liikenne HSL täydentää selvitystään joukkoliikenteen vyöhykemallin vaihtoehdoista.
HSL tuo selvitykseen vielä yhden vyöhykemallin.
Siinä on kaksi vyöhykettä siten, että pääkaupunkiseudun kunnat Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa ovat A-vyöhykettä ja muut HSL:n jäsenkunnat Sipoo, Kerava, Tuusula, Kirkkonummi ja Siuntio B-vyöhykettä. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että pääkaupunkiseudun kuntien alueella olisi tasahinnoittelu, jota täydentäisi ympäröivien kuntien oma vyöhyke.
HSL teki maaliskuussa 2022 asiakkailleen laajan kyselyn vyöhykemallin uudistustarpeista.
Kysely sai jatkoa nyt tammikuussa, kun selvitykseen lisättiin vielä yksi vyöhykemalli.
– Täydennämme selvitystä jäsenkuntiemme toiveesta. HSL:n hallitus lähetti ensimmäisen kyselyn tulokset lausunnoille jäsenkuntiin kesäkuussa. Pääkaupunkiseudun kunnat pyysivät lausunnoissaan jatkamaan vyöhykemallien vaikutusten arviointia. Kysely täydentää liikennemallilla tehtäviä vaikutusanalyysejä. Asiakkaiden toiveiden lisäksi vyöhykemallin valinnassa on etenkin nyt tiukan taloudellisen tilanteen vallitessa otettava huomioon sen vaikutukset lipputuloihin ja kuntien maksuosuuksiin sekä kestävien kulkutapojen suosioon, kertoi tuotepäällikkö Vesa Jääskö tiedotteessa.
Joukolle HSL:n asiakkaita lähetetty uusi kysely on ollut auki 4.-12. tammikuuta 2023. Kahden vyöhykkeen AB-mallin rinnalla tässä kyselyssä on ollut arvioitavana kaksi edellisessäkin kyselyssä mukana ollutta vyöhykemallia: nykyinen malli uudenlaisilla hintasuhteilla ja aikaisemman kyselyn suosikki tasahinnoittelu.
HSL:n uusi vyöhykemalli voisi tulla käyttöön aikaisintaan vuonna 2024.
– On kuitenkin mahdollista, että vaikutusarviointien perusteella päädytään siihen, että jatkossakin on käytössä nykyinen vyöhykemalli ABCD ilman muutoksia. Päätöksessä huomioidaan eri analyysien tulokset, HSL tiedotti.