Helsingin uusi maamerkki alkaa nousta merenpinnan yläpuolelle

Valmistuttuaan Kruunuvuorensilta päihittää korkeudellaan kaikki Helsingin tornitalot.

Kruunuvuorensillan työmaalla koettiin 7. syyskuuta merkittävä hetki, kun vuorossa oli sillan keskituen eli pylonin jalustan ensimmäisen osan valu.

Tämän valun jälkeen on pylonin rakentamisessa päästy merenpinnan yläpuolelle.

Pyloni toimii Kruunuvuorensillan keskitukena ja siihen tukeutuvat vinoköysiosuuden teräspalkistot. Vinoköysiä tulee yhteensä 17 paria pylonin molemmin puolin.

Pylonista tulee sillan korkein ja näyttävin osa.

Kruunuvuorensillan pyloni on valmis vuonna 2025, ja tällöin sen huippu on 135 metrin korkeudella merenpinnasta.

Valmistuttuaan Kruunuvuorensilta on paljon korkeampi kuin Stadionin torni. Silta päihittää korkeudellaan myös kaikki Helsinkiin tähän mennessä valmistuneet tornitalot.

Esimerkiksi läheisen Kalasataman tornitalojen korkein talo 134 metriä merenpinnasta.

– Kruunuvuorensillan pylonista tulee osa Helsingin siluettia, kerrotaan Kruunusillat-hankkeen tiedotteessa.

Lähellä sijaitsevan Hanasaaren voimalaitoksen savupiipun korkeuteen sillan pyloni ei aivan yllä.

Kruunuvuorensillan pyloni on perustettu kalliovaraisena ja alemman peruslaatan perustamistaso on 9,5 metriä merenpinnan alapuolella. Tämän kalliovaraisen peruslaatan päälle valettiin toinen, kooltaan hiukan pienempi peruslaatta. Näiden peruslaattojen päälle alkaa rakentumaan pylonin jalka.

Pylonin jalusta on umpinainen teräsbetonirakenne sillan kansirakenteen tasoon saakka. Kansitason yläpuolinen rakenne on onttoa.

– Toisessa jalassa on huoltoportaat ja toisessa jalassa huoltohissi 78 metrin korkeudelle asti. Huipulle pääsee huoltoportaita pitkin. Pylonin huipulla on ”parveke” muun muassa lentoestevalojen huoltamiseen.

Kruuvuorensilta vuonna 2021 julkaistussa havainnekuvassa. Kuva: Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.