Jalkakäytävälle pysäköinti puhuttaa: ”valtaosa ei ole kuorman lastausta”

Ajoneuvojen pysäyttäminen jalkakäytäville ja pyöräteille kuumentaa usein eri tienkäyttäjien tunteita. Jalankulkijat ja pyöräilijät kokevat, että pakettiauto, kuorma-auto tai vaikkapa taksi seisoo kulkuväylän tukkeena tarpeettomasti. Kuljetusalan työntekijät taas joutuvat pähkäilemään, että mihin ajoneuvon voi jättää niin, ettei siitä olisi haittaa muille.

Suomen tieliikennelaki sallii ajoneuvon pysäyttämisen lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle kuorman purkamisen tai lastaamisen ajaksi, mikäli läheisyydessä ei ole pysäyttämiseen käytettävää muuta paikkaa. Lakia kuitenkin rikotaan Helsingissä melko paljon, ja kulkukäytävien tukkeeksi pysäköidyistä autoista määrätään vuositasolla tuhansia pysäköintivirhemaksuja.

Keskiviikkona 23. 5. 2018 Kampin Laiturissa pidetyssä paneelikeskustelussa ilmeni, että Helsingissä määrättiin vuonna 2016 kaikkiaan 166 170 pysäköintivirhemaksua, joista 7856 koski jalkakäytävälle tai pyörätielle pysäköintiä.

Helsingin liikenneturvallisuusyhdistyksen järjestämässä keskustelutilaisuudessa oli läsnä eri liikennemuotojen etujärjestöjen, poliisin, kunnallisen pysäköinninvalvonnan ja kaupunkisuunnittelun edustajia. Paikalla oli myös helsinkiläisiä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, jotka valokuvaavat havaintojaan Minä pysäköin pyörätielle -facebookryhmään.

– Ajoneuvoa ei saa pysäyttää jalkakäytävälle tai pyörätielle pelkästään siksi, että ajoneuvon kuljettaja voi sieltä helpommin purkaa lastin, huomautti Helsingin Liikenneturvallisuusyhdistyksen hallituksen jäsen Petri Sipilä.

– Jos jakeluauton kuljettaja on esimerkiksi kauppaliikkeeseen viemässä rullakon tavaraa, ei hän voi kovin kauaksi kaupasta pysäköidä. Ja siinä säännösten mukaan toimitaan, sanoi puolestaan Helsingin Seudun Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Jaakko Pajula.

Yleisöstä arveltiin, että selvä enemmistö kaupungilla näkyvästä jalkakäytävälle pysäköinnistä ei ole tieliikennelain mukaista.

– Onko kyse piittaamattomuudesta? Silloin valvonta ei ole kyllä riittävää.

– Jalkakäytävillä ja pyöräteillä näkyy paljon autoja, joilla ei ole mitään tekemistä kuorman lastauksen tai purkamisen kanssa, sanoi mies paneelin yleisöstä.

Kaikki tilaisuuden osallistujat olivat yhtä mieltä siitä, että jalkakäytävälle ei saa pysäköidä jos menee nostamaan rahaa pankkiautomaatilta tai hakemaan lounasta ravintolasta.

Helsingin kaupungin johtava pysäköinnintarkastaja Jonathan Lagerquist kieltäisi kokonaan pysäyttämisen jalkakäytävillä kuten on tehty muissa Pohjoismaissa. Hänen mielestään Suomen tieliikennelaki on epäselvä pysäköinninvalvonnan kannalta.

– Nykylain takia Helsingissä on käytössä viiden minuutin tarkkailuaika. Jos kuljettajaa ei näy viiden minuutin sisällä palaamassa ajoneuvolleen, määrätään pysäköintivirhemaksu, Lagerquist kertoi.

Poliisin edustajan mukaan tieliikennelaki on puolestaan helppotulkintainen, mutta resurssit ovat rajalliset.

– Pysäköinninvalvonta on vähätöistä hommaa, ja poliisi voisi tehdä sitä huomattavasti enemmän. Poliisihallitus viestii yksiköille, että pysäköinninvalvontaa saa tehdä. Sillä on liikennerikollisuuden kitkemisen ohella yhteys liikenneturvallisuuteen, sanoi poliisitarkastaja Konsta Arvelin.

Helsingin kaupunki pyrkii puuttumaan ongelmaan ottamalla käyttöön pelkästään jakeluliikenteelle varattuja pysäköintiruutuja. Liikenneinsinööri Juha Hietanen Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta kertoi, että jakeluliikenteen lastausruutuja on tällä hetkellä käytössä Etelä-Helsingissä ja Töölössä reilut parikymmentä.

– Näitä lastausruutuja voisi olla mahdollista lisätä Helsingissä, mutta se on pois muulta pysäköinniltä.

Jani Jakonen

Aleksanterinkadun jalkakäytävälle saa pysäyttää ajoneuvon kuorman lastauksen ja purkamisen ajaksi kello 05-11 välillä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.