Tehtyjen liikenneselvitysten mukaan Helsinkiin kaavaillut kaupunkibulevardit ruuhkauttaisivat liikennettä hyvin laajalla alueella. Tästä pelätään aiheutuvan jopa useiden kilometrien mittaisia, hitaasti matelevia jonoja. Bulevardien toteuttamisen edellytyksenä onkin nähty hyvin voimakas ja samanaikanen panostaminen joukkoliikenteeseen.
Nykyisessä maankäyttö- ja rakennuslaissa on säädetty, että pääkaupunkiseudun kunnat laativat yhteisen yleiskaavan. Kun tätä säädöstä ei ole mitenkään sanktioitu, ovat kaupungit voineet jättää sen kylmästi toteuttamatta.
Koko Helsingin seudun kannalta olisi kuitenkin eduksi, että suuret maankäyttö- ja liikenneratkaisut tehtäisiin yhtä kaupunkia suuremmalla perspektiivillä. Helsingin yleiskaavaan hyväksytyt kaupunkibulevardit ovat tästä erinomainen esimerkki.
-Nythän Helsinki on päättänyt sellaisesta liikenneratkaisusta, joka vaikeuttaa erityisesti muista kunnista tulevaa liikennettä. Näin suuret kysymykset tulisi voida ratkaista seudullisesti, sanoo HOK-Elannon toimitusjohtaja, kauppaneuvos Matti Niemi, joka toimii myös Helsingin seudun kauppakamarin puheenjohtajana.
Eritasoliittymiä ei pidä purkaa suin päin
Hyvät liikenneyhteydet ovat kauppakamarien tuoreen selvityksen mukaan voimakkaimmin yritystoiminnan sijoittumiseen vaikuttava tekijä.
-Vaikka liikennettä onkin aivan järkevää ohjata raiteille, joukkoliikenteeseen ja polkupyörille, ei kaikkia liikennetarpeita voida niillä tyydyttää. Sekä henkilöliikenteen että logistiikan tarpeet ovat kasvavia eikä kasvavia liikennevirtoja hevin voida ahtaa nykyistä huonommin vetäville ulosmenoteille, Niemi muistuttaa.
Kauppakamarin mielestä kaupunkibulevardien toteuttamisessa onkin jatkosuunnittelussa syytä osoittaa viileää harkintaa ja varovaisia otteita.
-Esimerkiksi nykyisiä eritasoliittymiä ei kannata lähteä suin päin purkamaan.
Taustaa:
Mikä on kaupunkibulevardi?
Helsingin uudessa yleiskaavassa puhutaan kaupunkibulevardeista. Niillä tarkoitetaan nykyisten Kehä I:n sisäpuolella kulkevien moottoritiemäisten liikenneväylien luonteen muuttamista pääkaduiksi. Nämä väylät palvelisivat tulevaisuudessa kaikkia liikennemuotoja – autoilijoita, joukkoliikennettä, kävelijöitä sekä pyöräilijöitä. Ne ovat pääsääntöisesti 2+2-kaistaisia katuja, joilla nopeusrajoitus on 50 km/h. Kaduilla on pikaraitiotiekaistat sekä kävely- että pyöräilyväylät. Luonteeltaan ne vastaavat keskustasta johtavia nykyisiä katuja.
Mitkä väylät voidaan muuttaa kaupunkibulevardeiksi?
Yleiskaavaselostuksessa todetaan, että kaupunkibulevardeiksi voidaan muuttaa kaikki Helsingin sisääntuloväylät Kehä I:n sisäpuolella sekä Länsiväylä, Turunväylä, Vihdintie ja Itäväylä kaupungin rajalle saakka. Sisääntuloväylien lisäksi Laajasalontie on yleiskaavassa kaupunkibulevardi. Kaupunkibulevardiosuuksien pituus ja alkupisteet ratkaistaan tarkemmassa suunnittelussa.
Kuvassa kuvitelma Lahdeväylästä kaupunkibulevardina vuonna 2050. Kuva on osa Helsingin yleiskaavan luonnosaineistoa.
Kuva 3D Render / Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto