Meillä on Pohjois-Haaga ja Etelä-Haaga, ja seuraavaksi Länsi-Haaga. Länsi-Haagan asuintalojen keskelle puolestaan suunnitellaan erityinen ilmastoteemainen ja vähäautoinen korttelikatu.
Vihdintien bulevardikaupungin asemakaavoitus etenee lähivuosina useassa osassa. Keväällä 2020 aloitettiin Haagan liikenneympyrän, Vihdintien katualueen ja uuden sähköaseman kaavamuutostyö. Nyt on käynnistynyt Vihdintien itäpuolelle sijoittuvan Länsi-Haagan asemakaavan muutostyö.
Vihdintien bulevardisointia esitteli kuntalaisille Uutta Länsi-Helsinkiä -verkkotilaisuudessa tammikuussa 2021 tiimipäällikkö Suvi Tyynilä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalta.
– Vihdintien suunnittelussa olemme viime aikoina erityisesti paneutuneet pohtimaan, millaista Haagaa saamme lisää Helsinkiin, kun Etelä-Haagan ja Pohjois-Haagan rinnalle syntyy kolmas Haagan osa-alue, Länsi-Haaga, kertoi Suvi Tyynilä videolähetyksen seuraajille.
Länsi-Haagan rajoina ovat Vihdintie, rantarata, Riistavuorenpuisto, Riistavuorenkujan korttelit ja Eliel Saarisen tie.
Länsi-Haagan osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli yleisön nähtävillä 27.1.-16.2.2021. Kaavaehdotus viedään kaupunkiympäristölautakuntaan arviolta vuonna 2022.
Kaupunkiympäristön toimiala on alustavasti luonnostellut Länsi-Haagan kaavoituksen lähtökohtia ja tavoitteita.
Pääosa Länsi-Haagan asuintaloista tulee rajautumaan Vihdintien bulevardin reunaan pikaraitiotien varrelle, mutta taloja tulee myös muualle, muun muassa erityisen sisäkadun molemmin puolin.
Länsi-Haagan asuinalueen sisäkadusta halutaan suunnitella vähäautoinen ilmastokorttelikatu.
– Tästä sisäkadusta, joka syntyy asuinalueen sisäosiin, tulee luonteeltaan ja tunnelmaltaan aivan erilainen paikka kuin Vihdintien bulevardista. Keskitetty pysäköintiratkaisu takaa sen, että sinne voidaan tehdä kävelypainotteinen korttelikatu, jossa ilmastoteemat ovat vahvasti esillä, Suvi Tyynilä kertoi.
Korttelikadun kaavoituksessa selvitetään muun muassa kiertotalouden hyödyntämistä, vihreän infran kuten hulevesien viivytyksen ja viherkattojen käyttöä sekä uusiutuvan energian tuottamismahdollisuuksia rakennuksissa ja katurakenteissa. Luvassa on myös paljon puurakentamista. Tavoitteena on, että ilmastokorttelikadulla on kävelijän vauhti, ja vain huoltoajo ja asiointiajo ovat sallittuja.
Nähtäväksi jää, milloin Länsi-Haagasta mahdollisesti muodostetaan kaava-alueen lisäksi myös Haagan peruspiirin virallinen osa-alue, joka näkyy myös kaikissa tilastoissa.
Jani Jakonen