Lähijunien linjakartat ovat uudistuneet. Uudet kartat ovat nyt nähtävissä asemilla ja lähijunissa.
HSL:n mukaan uudet linjakartat on suunniteltu välittämään tiivistetysti ja yksinkertaisesti tietoa julkisen liikenteen verkosta.
Ajatuksena on esittää verkon perusrakenne sen sijaan, että näytetään tarkasti linjojen ja asemien maantieteellinen sijainti kartalla.
– Tutkimukset osoittavat myös, että linjakartoista matkustajat saavat tarvitsemansa tiedon nopeammin, tiedottaa HSL.
Lähijunien linjakartta kuuluu samaan perheeseen HSL:n runkolinjakartan, raitiolinjakartan ja metrolinjakartan kanssa. Uusi lähijunakartta laadittiin yhteistyössä VR:n kanssa, joka vastaa HSL-alueen ulkopuolisesta lähijunaliikenteestä.
HSL julkaisi helmikuussa 2022 alustavan ehdotuksen uudesta lähijunien linjakartasta, jota käytetään muun muassa asemilla ja lähijunissa osana matkustajainformaatiota.
Samalla toivottiin palautetta ehdotettuihin vaihtoehtoihin, ja HSL saikin yhteensä 500 kommenttia matkustajilta. Mukana oli myös runsaasti avoimia kehityskommentteja.
– Kevään kyselyn vastausten perusteelle teimme useita muutoksia karttaan. Korostimme muun muassa junien pääteasemia ja lisäsimme Lentokenttä-tunnuksen Kehäradan I- ja P-junille. Myös keskeiset vaihtoasemat saivat aiempaa suuremman nimen, joten ne erottuvat jatkossa nopeammin. Lisäksi lisäsimme lippuvyöhykkeiden tunnisteita useampaan paikkaan, jotta vyöhykerajan sijainti on selkeämpi, tiedottaa HSL.
– Vaikka kartta on reittikaavio eli yksinkertaistus linjoista, tarkensimme palautteen perusteella idän suuntaan kulkevien ratojen suhdetta maantieteelliseen sijaintiin. Runkobussien merkintöjä taas pienennettiin, koska muutos tukee keskeisimmän informaation eli junaliikenteen nopeaa havainnointia. Tässä vain muutamia esimerkkejä joihin kehitysehdotuksilla on vaikutusta.
Lähijunissa on yhteensä noin 800 linjakarttaa. Lisäksi asemien laiturialueilta löytyvät samat tiedot julisteen muodossa.