Espoon kaupunginvaltuusto on asettanut tavoitteen, jonka mukaan robottibussi aloittaa pysyvän kaupallisen liikennöinnin vuoteen 2021 mennessä.
Asiasta kerrotaan Espoon kaupungin tiedotteessa koskien Keran robottibussikokeilua.
Espoossa on viime vuosina kokeiltu automaattisten ajoneuvojen liikennöintiä julkisilla katualueilla useammassakin hankkeessa. Viimeisin kokeilu on meneillään Keran rautatieaseman ympäristössä syyskuussa.
Suomalainen robottibussi GACHA aloitti liikennöinnin Kerassa 10. syyskuuta kaikille matkustajille avoimessa ja ilmaisessa kokeilussa. Kyseessä on ensimmäinen osa Espoon kaupungin, Sensible 4:n ja Nokian yhteistyötä, joka tähtää robottibussien tuomiseen pysyväksi osaksi Espoon liikennettä.
– Kaupunki kehittää tapoja, jotta robottibussin pysyvä käyttöönotto olisi mahdollinen tavoitellussa aikataulussa. Kerassa sijaitseva Nokian kampus mahdollistaa uusimman verkkoteknologian käytön. Alueelle rakennetaan 5G-kaupunkiverkkoa ja kehitetään uusia älykaupunkiratkaisuja, sanoi kaupungin kestävän kehityksen johtaja Pasi Laitala.
– Kerasta kehitetään maailmanluokan kiertotalouden kehitysaluetta, jossa uudet teknologiat ja palvelut voidaan ottaa helposti käyttöön ja hyödyntää muualla, Pasi Laitala jatkoi.
Karassa testikäytössä olleen robottibussin reitti on noin 1,5 kilometriä pitkä. Reitin toinen pää on Keran juna-aseman tuntumassa ja toinen Karaportti 3:n edustalla.
Espoon tiedotteesta ei ilmene, aiotaanko Espoon ensimmäinen pysyvä robottibussi liittää osaksi HSL:n normaalia joukkoliikennettä. Helsingissä on testattu tänä vuonna robottibussien liikennöintiä osana joukkoliikennettä Kalasatamassa ja Vuosaaressa.