"Täytyy kävellä näin, täytyy kävellä näin", opettaa meitä Anssi Kela, Suomussalmelta Vihdin Nummellaan muuttanut taiteilija.
Helsingin kaupungin suunnitteluvirasto ja vihreä kansanosa ovat nyt hänen jalanjäljillään. He kertovat kuinka ja missä Helsingin kantakaupungissa saa lähitulevaisuudessa kävellä. Ja erityisesti siitä, missä Helsingissä ei saa ajaa autoa, joko kruisailemalla tai työmatkoila.
On totta, että autot ja polkupyörät vievät tilaa ja aiheuttavat kävelijöille turhia odotuksia liikennevaloissa. Enemmistö ry herää henkiin, etenkin kun tiedetään, että myös autoilijoiden pitää aina silloin tällöin kävellä. Esimerkiksi parkkihalleista joutuu kävelemään pitkiä matkoja päästäkseen maan pinnalle. Siitäkin kävelystä joutuu maksamaan. Pysäköinti esimerkiksi elokuviin mentäessä ja sieltä palattaessa aiheuttaa suuremman kustannuserän kuin elokuvalippu.
Suunnitelmiin kuuluu Esplanaadin puiston varaaminen pääasiassa jalankulkijoille. samoin Kaivokadun ja Fabianinkadun.. Vappuna sitä jo testattiin. Nyt vappukulkueet aiheuttivat lyhyydellään vain pientä haittaa, mutta Esplanaadille vain poliisiautoilla ja ambulansseilla oli asiaa.
Kaivokadun uudet järjestelyt ovat välttämättömiä Kruunuvuoren sillan valmistuttua. Eliel Saarisen rautatieaseman edustallehan raivataan tilaa pikaraitiotievaunujen päätepysäkille.
Esplanaadin autoliikenteen minimoiminen on jo suurempi asia. Kiinalaiset ja japanilaiset turistit ovat tyytyväisiä jo nyt Pohjois-Esplanaadin leveään jalkakäytävään ja erityisesti siksi, ettei tatrvitse pitää nenäiinaa nenän edessä saasteiden välttämiseksi. Helsinki on jilmastoltaan maailman puhtaimpia päälaupunkeja autoistaan huolimatta, mutta mikään ei tunnu riittävän.
Jos Esplanaadi suljetaan autoliikenteeltä, ainoa vaihtoehto on rakentaan Sörnäisten rantatieltä Ruoholahteen jo kauan suunnitteilla ollut keskustatatunneli. Siitä saadaan Kluuvin tunneliakin tehokkaampi sakkorysä. Punavuoren tunnelilla on tosin ennätys. Aamuyöstä 50 prosentin nopeuden ylitykseen syyllistynyt kauniaislainen monimiljonääri Jussi Salonoja sai naapurikaupungista 170 000 euron sakon tyhjässä tunnelissa "liikenteen vaarantamisesta". Se ylitti kansainvälixetkin uutiskynnykset.
* * *
Polkupyöräilyn suosiminen on jo nyt nähtävissä, mutta lisää tilaa tarvitaan. Siitä syystä Hämeentien liikennöidyimmän osuuden varaaminen pelkästään pyöräilijöille on viraston piirustuslaudalla. Esimerkki on otettu Pjongjangista, jossa ainakaan paraatien aikana ei näy autoja, ei tosin polkupyöriäkään.
Kun toukokuussa 1975 vein Suomen koripallomaajoukkueen Kiinaan, on harmi, ettei silloin ainakaan siellä ollut videoita. Ihanimpia näkyjä oli se, että kaikki 17 000 katsoja tulivat paikalle polkupyörillä. Vain joukkueemme, Bei´jingin kaupunginjohtaja ja urheiluministeri Duang Tse Tungin käytössä oli autoja.
Pelin päättymisestä 15 minuutin kuluttua paikalla ei ollut enää ainuttakaan polkupyörää. Kaikki olivat löytäneet omansa.
Kiinan suurkaupunkeja on sinänsä syytä pitää tänään esimerkkeinä, huonoina esimerkkeinä. Saastesumu on valtavasta automäärästä johtuen pöyristyttävä matalapaineen vallitessa.
Helsingin ydinalueilla Kehä III:lle asti voidaan helposti ottaa tämän välttämiseksi käyttöön sähköautoja, jotta vihreä unelma toteutuisi eli se, että sähkön saamiseksi tarvitaan vain riittävä määrä töpseleitä.
Ydinvoiman välttämättömyys voidaan yhteydessä unohtaa.ja tuulimyllyjen tehokkuuteen luottaa.
Eli te siellä liikennesuunnittelun piirustuslautojen ja tuetokoneiden äärellä, muistakaa, että meitä autoilijoitakin on edelleen veronmaksajina emmekä kaikki ole Valentin Konosia tai Sari Essayaheja.
MARTTI HUHTAMÄKI