Pyörällä päästään

Martti Huhtamäki. Valtion journalismipalkinnolla palkittu Ilta-Sanomien ex-päätoimittaja

Viihdytin viikoittain itseäni Itäväylän varressa sijaitsevan kuntosalin ikkunan vieressä. Polkiessani kuntopyörän satulassa vertailin vuorominuutein itään ja länteen soluvien autojen määrää. Keskipäivällä keskimääräinen luku kumpaankin suuntaan oli kahdenkymmenen paikkeilla.
Polkupyöräilijöitä ei juuri näy. He kiertävät jotain toista kautta tullakseen Kulosaaresta tai ajaessaan sinne tai sen ohi.
Vaan muutos on tulossa. Pyöräilijöille raivataan ja rakennetaan Itäbaana metroradan kupeeseen. Kulosaaren osuus on valmiina. Kaksisuuntaiselta pyörätieltä on jo onnistuttu karkottamaan autoilijat. Poikkeuksen tekevät Itäväylän pohjoispuolella asuvat autoilijat ja ne metron käyttäjät, jotka ovat hoksanneet, että Kulosaaren pysäköintialue on suurempi kuin useimmat muut. Autoilijoiden karkottaminen ei siis ole kokonaan onnistunut. Kun maltat ajaa 20 km/h ja ymmärrät väistellä pyöräilijöitä, pääset saaren halki keskikaupungille tai sieltä pois.
Itäbaanaa varten on jo kaadettu 200 puuta pyöräilijöiden tieltä ja kallioita louhittu. Jalankulkijoiden hyväksi sitä ei ole tehty. Pyöräilijät ovat Helsingissä kuninkuusluokassa. Aikaisemmin autoilijoita halveksinut ja ahdistellut Enemmistö ry ei voinut haaveilla nykyisistä uudistuksista. Tuolloin riitti se, että jalkakäytäville maalattiin värikäs viiva, joka tosin ei lumen alta näkynyt. Talvella pyöräileminen oli tosin vähäistä eikä se vilkasta ole vieläkään. Pyöräilyn korvasi osaltaan metro, johon tänäänkin voi ottaa polkupyörän, sukset ja lapsenvaunut ilmaiseksi.
* * *
Kaupungin vihreässä virkamieskunnassa, monipuolueisissa lautakunnissa ja lopuksi valtuustossa nämäkin päätökset ovat syntyneet. Rakentaminen on usein suositumpaa kuin esimerkiksi terveyden hoitaminen. Nyt kun Helsinkiä ei rasita soterartkaisu, päätösten tekeminen on suorastaan helppoa. Ei tarvitse kysyä mitään Uudenmaan hyvinvointialueelta. Sairauksiakin hoidetaan omissa terveyskeskuksissa, kun muualla puhutaan niiden lopettamisesta ja sairaaloiden toiminnan supistamisesta.
Miksi tässä sekoitan näitä terveysasioita pyöräteiden rakentamiseen? Kysymys arvovalinoista. Pieni pätkä pyörätietä maksaa Herttoniemessä 30 miljoonaa euroa. Se maksetaan samasta kassasta kuin terveyden ja sosiaalipuolen menot, eikä esimerkiksi Euroopan unionin kukkarosta.
Tuolla rahasummalla olisi ylikuormitetusta yksityissektorista voitu siirtää alkuun satatuhatta sairasta silmäparia veronmaksajien piikkiin ja cum laude -aivoillani laskettuna rahaa olisi vielä jäänytkin seuraavien pyöräteiden rakentamiseen.
Nyt tämä peli alkaa olla pelattu, mutta valppautta vaaditaan ennen seuraavien pyöräteiden rakentamista. Hämeentien sulkeminen yksityisautoilijoilta ja Pohjois-Esplanadin autokaistan kaventaminen on jo toteutettu, eikä Mannerheimintien peruskorjaukseenkaan voi vaikuttaa muuten kuin veroja nöyrästi maksamalla. Tuo autoilijoita ahdistava hanke Arkadiankadun risteyksestä Töölön Kisahallin kohdalle maksaa 46,2 miljoonaa euroa. Se tuntuu tässä vertailussa jopa halvalta.

MARTTI HUHTAMÄKI
m.h.huhtamaki@gmail.com

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.