Marraskuun manifesti – lehdet kiukkuilevat verotiedoista

Tänään 3.11.2020 maamme päälehtien uutisointia hallitsee kaksi polttavaa kysymystä: USA:n presidentinvaalit ja ne 4000 suomalaisnimeä, joiden viime vuoden verotietoja eivät lehdet ole verohallinnolta maksutta käyttöönsä saaneet.

Yhdeksäntoista sanomalehden koko sivun manifesti on kuitenkin mittakaavaltaan järjetön

Suomalaisten verotiedot ovat kenenkä tahansa nähtävillä. Julkista tirkistelyn iloa on käytännössä rajoitettu mahdollistamalla tietojen nähtävyys verovirastoihin. Tämän mahdollisuuden lisäksi isot mediatalot ovat vuosikausia saaneet kerran vuodessa verohallinnolta valmiina tiedostona suurituloisimpien verotiedot. Nyt veronmaksajilla on kuitenkin ollut mahdollisuus kieltää tietojensa automaattinen luovutus ja noin 4000 suomalaista onkin tätä mahdollisuutta käyttänyt hyväkseen. Muutos harmittaa lehtiämme niin paljon, että isoimmat sanomalehdet ovat “kiukuspäissään” tänään omissa lehdissään julkaistuissa koko sivun manifestissa paheksuneet verottajan omaksumaa uutta käytäntöä. Asiasta on myös nostettu kanteita hallinto-oikeuksiin.

Toimituksissa ilmeisesti oletetaan suomalaisten tästä harmistuvan ja nostavan sosiaalisessa mediassa älläkän kansalaisten verotietojen maksuttoman toimittamisvelvollisuuden palauttamiseksi, jotta lehtitalot voisivat taas tiedoilla lukijoitaan rahastaa. Päätoimittajat voivat kuitenkin olla ihan rauhassa, me lukijat pärjäämme vallan mainiosti vaikka tiedot Ilkka Paanasen maksamista veroäyreistä eivät lehtenne sivuilla näykkään. Ja vapautuuhan samalla lisää palstatilaa USA:n presidentinvaalien spekuloinnille, siis niiden kahdentuhannen jo käytetyn sivun lisäksi…

Medialla ja tässä tapauksessa sanomalehdillä on ainutlaatuinen paikka tarvittaessa kyseenalaistaa yhteiskunnassamme vallitsevia käytäntöjä. Oman lehden käyttäminen manifestinomaisesti epäkohtien esille nostamiseen on äärimmäinen tehokeino. Verotietojen julkisuusasia ei kokoluokassaan kuitenkaan ole nyt tehtyjen toimenpiteiden arvoinen. Poikkeuksellinen esillenostotapa tulisikin lehdissä jättää tärkeimpiä ja poikkeuksellisia tilanteita varten. Muuten inflaatio syö koko sivun manifestin tehon.

Lehtitalot ovat tottuneet saamaan verotiedot ilmaiseksi

Mikseivät mediatalot sitten yksinkertaisesti lähetä toimittajiaan keräämään haluamiaan tietoja verotoimistoista? Vuosikymmenten saatossa media ja toimittajat ovat toki tätä mahdollisuutta lukuisia kertoja hyväksi käyttäneetkin. Mediatalot eivät kuitenkaan haluaisi käyttää maksullista työvoimaa keräämään isompia määriä tulotietoja rekistereistä, vaan haluavat tiedot käyttöönsä ilmaiseksi.

Suomalaiset eivät perinteisesti juurikaan palkoistaan puhu eivätkä palkkatietojaan vapaaehtoisesti julkista. Tämä kaino piirteemme on osaltaan luonut paikan tirkistelylle, jota kerran vuodessa ruokitaan suurituloisimpien verotietoja julkaisemalla. Suurimman hyödyn tästä ovat keränneet tietoja julkaisevat mediatalot, jotka ovat saaneet kerran vuodessa kritiikittä nauttia Seiska-lehden roolista tirkistelyhimomme täyttäjänä.

Arvon päätoimittajat olisivat toki halutessaan voineet aloittaa avoimuuskampanjansa julkaisemalla esimerkillisesti omat verotietonsa kirjoitustensa yhteydessä.