Kunnan oma toiminta vaikuttaa yritysten menestykseen

Vantaata vaivaa piittaamattomuus koskien pk-yritysten hyvinvointia. Olen itse tehnyt
pitkän uran eli 35 vuotta yrittäjänä ja monet liiketoimintani toimipaikoista ovat
sijainneet lähiöissä asuinrakennusten alakerrassa. Kaiken kokemani perusteella on
minulla mittava ja hyvin perusteltu näkemys yrittäjyyden ongelmista kasvavissa
lähiöissä.

Koko kunnan sydän on asemakaavoissa ja niiden toimivuudessa. Kun asemakaavat
ovat nykyisin usein suunniteltu ideologisten aatteiden perusteella, niin kaikki kunnan
alueella sijaitsevien liiketoimintojen mahdollisuus menestyä ovat heikentyneet.
Viimeiset vuosikymmenet olemme joutuneet osallistumaan arvomurrokseen, joka on
jakamassa yhteiskuntaamme vahvasti eri suuntiin. Kaupungit lähiöineen ovat
perinteisesti olleet maan taloudellisen toiminnan moottoreita. Onko näin myös
tulevaisuudessa, kun uusista lähiöistä pyritään pakolla tekemään autottomia?!
Ilmastovouhotus on rampauttanut yrittäjien mahdollisuutta onnistua, menestyä ja
työllistää. Mikäli emme pysty lähiaikoina pysäyttämään vahingollista kehitystä
Vantaalla ja yleisesti Suomessa kokonaisuudessaan, niin sillä on suuret seuraukset
isänmaamme hyvinvoinnille. Yksityisten yritysten yleensä ja varsinkin kotimaisten
yksityisyrittäjien harjoittama liiketoiminta on ratkaisu Vantaan ja Suomen
talousongelmiin. Yritystoiminta ja sen ohella lisääntyvät työpaikat ovat nimittäin ainoa
kestävä tapa verotulojen lisäämiseen kunta- ja valtiontaloudessa.
Menestyvä yritys tarvitsee asiakkaita, ja yksityisautolla liikkuvat asiakkaat tarvitsevat
parkkipaikkoja. Tämän takia on ehdottoman välttämätöntä, että uusien liiketilojen ja
muun uuden yritystoiminnan välittömään läheisyyteen saadaan riittävä määrä
maksuttomia asiakaspysäköintipaikkoja heti yritystoiminnan alusta lähtien.
Vantaan nykytoimintaa tarkastelemalla kiinnittyy huomio vihervasemmistolaiseen
trendiin, jossa yksityisautoilu määritellään jo ideologisesti kaiken pahan alkulähteeksi.
Kyseisillä asemakaavoista vastaavilla päättäjillä ei olekaan ymmärrystä, kuinka paljon
yksityinen yritys tarvitsee asiakkaita ja parkkipaikkoja menestyäkseen. Yksityiselle
yritykselle on lähes mahdotonta olla voitollinen vain lähiasukkaiden ostovoimalla.
Tässä esimerkkejä pysäköintiruutujen määristä, mitä erilaiset liiketoiminnat
tarvitsevat menestyäkseen: Palvelupaikat kuten parturit, hallinto- ja
konsultointipalvelut ym. tarvitsevat vähintään 5 asiakaspaikkaa. Ravintolat,
pientavarakaupat, pienet ruokamarketit, kuntosalit ja vastaavat vähintään 20
asiakaspaikkaa.

Toinen tärkeä asia on riittävä logistiikka tavaraliikenteelle liiketilojen välittömään
läheisyyteen, sekä yksityisasiakkaiden verkkotoimituksiin. Korona–aika on
merkittävällä tavalla lisännyt verkkokauppaa, ja tämä nettiostamisen lisäys on tullut
jäädäkseen. Mikäli lähiöiden asemakaavoituksessa ei heti alusta oteta huomioon
tavaraliikennettä, niin jälkikäteen tehtävät inframuutokset tulevat olemaan kalliita
kunnille, ja sen myötä sen asukkaille. Asuinrakennuksiin ja liiketiloihin kautta maan on
saatava yhdenmukaiset ohjausmerkinnät sekä lastin purkupaikat. Kerrostaloissa pitää
päästä jakeluautoilla oven eteen ilman, että asukkaiden turvallisuus vaarantuu.

Tuukka Saimen

PS Kuntavaaliehdokas Vantaa