Aktivismia ja kansalaisdemokratiaa

Juha Heiskanen on Laajasalossa asuva vapaa toimittaja.

Britannian entisen pääministerin Winston Churchillin (1874-1965) väitetään sanoneen, että ”jos ihminen ei nuorena ole radikaali, hänellä ei ole sydäntä ja jos ihminen ei vanhana ole konservatiivi, hänellä ei ole aivoja”.
Vahvistamattomien tietojen mukaan hän ei sanonut mitään sinne päinkään, mutta viis siitä. Luonnonsuojelijoita, kuten nyt Stansvikin 400-vuotiaiden kilpikaarnamäntyjen kaatamista vastustavia aktivisteja, pidetään usein radikaaleina, viherpipertäjinä. Mutta joskus radikaaleja tarvitaan, jotta jokin asia muuttuu tai tässä tapauksessa säilyy. Stansvikinkallion asemakaavaahan arvioidaan uudelleen, ja se kirvoittaa ottamaan kantaa varsinkin sosiaalisessa mediassa. Tärkeintä kuitenkin on, että Stansvikin niemi harjuluontoineen säilyy luonnonvaraisena kaupunkilaisten ulkoilla.
x x x
Raitilla-palstan ylläpitäjä on syksyn mittaan toteuttanut suorastaan esimerkillisesti kansalaisdemokratian yleviä periaatteita osallistumalla Laajasaloa kehittäviin hankkeisiin siellä ja täällä. Churchill nimittäin sanoi sellaistakin, että demokratia on huonoin järjestelmä, lukuun ottamatta kaikkia muita järjestelmiä, joita on aika ajoin kokeiltu.
Kruunusillat-työmaan väki järjesti tuulisimpana ja sateisimpana lokakuun iltapäivänä kansalaisdemokratiaa toteuttavan tiedotustilaisuuden Suomen tulevan pisimmän sillan tämänhetkisestä tilasta. Nelisenkymmentä sadetta ja tuulta pelkäämätöntä laajasalolaista uskalsi paikalle sillan alle, niin sanottuun kelkan tilaan. Kuten projektijohtaja Jari Humaloja totesi, tuulen ulvoessa saa aidon käsityksen, millaista sillan rakentamien joskus on.
Kruunusiltojen tiedotusta on tälläkin palstalla kehuttu Helsingin parhaimmaksi ja humoristisemmaksi tiedotukseksi ja sitä se oli taas, eikä nyt ole kyse kansalaisille tarjotuista korvapuusteista ja kahvista.
Asukkaat totisesti kysyivätkin paljon ja kaikkea, ja viestinnästä vastaava Lauri Hänninen (”en tosin yksin vastaa”) piti langat käsissään. Kysymyksiä singahteli sillan rakentamisen aikataulusta varsinkin liikennejärjestelyihin, jotka pakostakin muuttuvat vähän väliä. Miksi bussipysäkki on siinä, mutta ei tässä?

Muuan kysymys käsitteli sitä, miksi tietyömaalla kaivetaan ja peitetään. Se selvitettiin asiantuntevasti, että näin menetellään aina, kun maaperää on ensin testattava. Kiinnostavimpia kysymyksiä oli eittämättä, miksi sillalle ei tule autokaistaa. Vastaus on yksinkertaisesti se, että sillan kumpaisessakaan päässä ei ole tilaa autokaistoille, ynnä muulle infralle. Joku kysyi, tuleeko sillalle aita niin, ettei kukaan pääse hyppäämään mereen. Jari Humaloja vastasi, että kunnon aidat rakennetaan, mutta jos joku ehdoin tahdoin haluaa hypätä, niin kyllä siihenkin keinot löytyvät.

Eräs herra huomautti, että rakennusprojektien aikana naristaan kaikesta, mutta kun tiet ja sillat ovat valmiit, narina loppuu. Niin se on!

x x x
Uusi lauttayhteys Kruunuvuorenrannasta Meritullintorille on testattu. Korkeasaaren liikenteestä aikoinaan tutuksi tullut lautta Emma vetää pari sataa ihmistä ja on niin tilava, että salongissa voisi vaikka järjestää tanssit.


Lauri Hänninen Kruunusiltojen viestinnästä veti asukastilaisuuden sillan alla.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.