Vantaalaisilta eväitä kaupunkipyöräjärjestelmän jatkosuunnitteluun

Kaupunki keräsi kesän aikana verkkokyselyllä vantaalaisten mielipiteitä ensi kesäksi Vantaalle hankittavien kaupunkipyöräasemien paikoista. Kyselyyn vastasi yhteensä 885 henkilöä, jotka merkitsivät karttakyselyyn yli 3000 ehdotusta pyörätelineiden paikoiksi.

Lähtökohtaisesti kaupungin kyselyssä pyydettiin ehdottamaan pyörätelineitä Tikkurilan ja Aviapoliksen alueille, jonne kaupunkipyöriä on ensisijaisesti suunniteltu. Tikkurilan suuralueella kaupunkipyörätelineitä ehdotettiin eniten Tikkurilan ja Hiekkaharjun asemien ympäristöön, Tikkurilan uimahallin ja urheilutalon läheisyyteen sekä Heurekan ympäristöön. Aviapoliksen suuralueella pyöriä toivottiin erityisesti kauppakeskus Jumbon ja lentoaseman lähiympäristöön sekä Kartanonkosken asuinalueen läpi kulkevalle Hagelstamintielle. Lisäksi pyöriä toivottiin muillekin Vantaan alueille erityisesti juna-asemien ja vilkkaiden linja-autopysäkkien läheisyyteen.

”Hienoa, että niin moni kertoi ehdotuksensa kaupunkipyöräaseman paikaksi. Kyselystä saatua tietoa käytetään hyväksi jatkosuunnittelussa. Kaupunkilaisten palaute myös vahvisti omia käsityksiämme hyvistä sijaintipaikoista”, kertoo kaupunkipyöräjärjestelmän hankinnasta vastaava liikennesuunnittelupäällikkö Markus Holm.

Paikkaehdotuksen lisäksi kyselyyn sai jättää myös avoimia kommentteja. Kommenteissa kiiteltiin kaupunkipyörien tuloa Vantaalle, mutta esitettiin kritiikkiä Tikkurilaan ja Aviapolikseen rajautuvaa sijaintia kohtaan. Monissa vastauksissa ihmeteltiin, miksi Aviapolis on valikoitunut pyörien paikaksi, ja toisaalta pyöriä toivottiin myös Länsi-Vantaalle, erityisesti Myyrmäen alueelle.

Tikkurilan ja Aviapoliksen valinnalle kaupunkipyöräalueeksi on kuitenkin Markus Holmin mukaan hyvät perusteet. Ensinnäkin pyörien on oltava yhtenäisellä alueella, jotta järjestelmä toimii. Vierekkäisinä alueina Tikkurilan suuralueen länsiosa ja Aviapoliksen alueen itäosa muodostavat tiiviin kokonaisuuden. ”Alueelta löytyy paljon asutusta, kauppoja, työpaikkoja ja myös vapaa-ajan harrastusmahdollisuuksia, joten kaupunkipyörät pääsevät todennäköisesti monipuoliseen ja ahkeraan käyttöön, aamusta iltaan”, Holm sanoo.

Myös länsivantaalaisten toiveista ollaan tietoisia. Siksi pyöräjärjestelmän laajuudesta päättävälle tekniselle lautakunnalle esitellään kaksi vaihtoehtoa: sekä vain Tikkurilan ja Aviapoliksen alueen kattava, että myös Myyrmäen ja Martinlaakson alueelle ulottuva verkosto.

Toisaalta kaupunkipyörien aluetta saatetaan laajentaa myöhemmin lisää, kun pyörien suosiosta ja käyttötavoista on saatu kokemuksia. Talvikäyttöäkin tullaan kokeilemaan.

Avoimissa vastauksissa toivottiin myös pyörien yhteensopivuutta Helsingin ja Espoon pyöräjärjestelmän kanssa, jotta pyöriä voisi käyttää mm. työmatkojen liikkumiseen Vantaalta Helsinkiin. Mitä tulee yhteensopivuuteen, sen ratkaisee avoimen kilpailutuksen lopputulos.

”Meille on tärkeintä, että saamme mahdollisimman toimivan ja kustannustehokkaan järjestelmän, joka palvelee vantaalaisten tarpeita monipuolisesti. Siksi emme voi lukittautua vain yhteen järjestelmän ominaisuuteen, kuten yhteensopivuuteen, jotta pyöriä voisi käyttää työmatkoilla Helsinkiin. Lisäksi jo hankintalakikin edellyttää, että kilpailutus on eri toimijoille avoin, ja yhteensopivuuden edellytys rajaisi toimittajat käytännössä vain yhteen”, Holm muistuttaa.

Yksi yhteinen pääkaupunkiseudun kuntien pyöräjärjestelmä saattaa sen sijaan siintää tulevaisuudessa, kun Espoon, Helsingin ja Vantaan pyöräjärjestelmien hankintasopimukset tulevat yhtä aikaa uudelleenkilpailutettaviksi vuonna 2025. Tällöin voitaisiin mahdollisesti hankkia yksi yhteinen järjestelmä.

Tekninen lautakunta päätti kaupunkipyörien hankinnan käynnistämisestä kesäkuussa 2018. Hankinta etenee syyskuussa, kun kaupunki avaa pyöräjärjestelmän kilpailutuksen. Järjestelmän hankinnasta päättää kaupungin tekninen lautakunta marras-joulukuussa.

JAA