Elämäntapamuutos vaatii motivaatiota, aikaa ja malttia

Miksi omaa hyvinvointia ja jaksamista tukevien valintojen tekeminen onkaan niin vaikeaa? Terveystalon urheilupsykologi ja psykoterapeutti Päivi Granholmin mukaan valintoihin vaikuttaa merkittävästi, onko kyseessä ulkoinen vai sisäinen halu saada muutosta aikaan.

– Halu mahtua tiettyyn housukokoon tai näyttää jonkun silmissä hyvältä ei motivoi pitkään. Sen sijaan kannustan pohtimaan omia elämänarvoja: miksi muutos olisi oman terveyden kannalta tärkeä ja mitä siitä saisi? Jos tavoitteena on esimerkiksi lisätä liikuntaa, kannattaa valita sellainen laji, jonka harrastamisesta itsessään nauttii, Granholm sanoo.

Arjen kiireessä rankka kuntoiluprojekti voi olla liikaa. Granholmin mukaan elämäntaparemonttia tehdessä ohitetaan usein oman elämäntilanteen tarkastelu. Jos stressitaso on korkealla, tapojen muuttaminen on vaikeampaa.

– Helposti ajatellaan, että nyt vain ”pitää” ottaa itseään niskasta kiinni. Tärkeää olisi kuulostella, mitä aidosti tarvitsee ja miten juuri tässä hetkessä olisi paras tapa hoitaa itseään. Ylikuormittuneena uusia tapoja ei jaksa kauaa ylläpitää, vaan vanhoihin tottumuksiin palataan nopeasti.

Terveystalon ravitsemusterapeutti Jan Verhon mukaan myös terveelliset ruokavalinnat kaatuvat usein arjen tai työn kiireisiin.

– Kiireessä unohdetaan helposti syödä. Ateriavälin kasvaessa liian pitkäksi nälkä kovenee ja mieliteot lisääntyvät. Pelkkien pienten välipalojen sijaan pitäisi muistaa syödä myös kunnon ruokaa, Verho neuvoo.

Yleinen virhe on tehdä liian kunnianhimoisia suunnitelmia. Iso muutosvisio kannattaa pilkkoa pieniin osatavoitteisiin. Mikään muutos ei tapahdu hetkessä: vaatii aikaa, harjoittelua ja myötätuntoa itseään kohtaan, että sietää myös asiaankuuluvia epäonnistumisia.

– Tarvitaan paljon toistoja, että opimme uuden rutiinin. Kun terveelliset valinnat muuttuvat lopulta tavoiksi, jokaista päätöstä ei tarvitse erikseen tehdä, Granholm havainnollistaa.

JAA