Taistelu hävikkiä vastaan on kasvussa – hävikistä gourmeeta ja olutta

Suomalaiset ovat yhä enemmän tietoisia siitä, että ruoan ympäristövaikutuksia voi pienentää vähentämällä hävikin määrään. WWF:n alkuvuodesta julkaistun kyselyn perusteella valtaosa suomalaisista haluaa vähentää hävikin määrää, mutta keinot siihen ovat vielä hieman hakusessa. Ihmisten tietoisuutta asian tiimoilta pyritäänkin koko ajan lisäämään. Esimerkiksi nyt jo jokavuotiseksi noussutta hävikkiviikkoa vietetään tänä vuonna 11.-17. syyskuuta.

Hävikkiviikko-sivustolla kerrotaan, että ruoan ja ruokaketjun osuus kaiken kulutuksemme ympäristövaikutuksista on noin 40 prosenttia. Yhdistyneiden kansakuntien ja Euroopan unionin tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Onneksi keinoja hävikkiä vastaan nousee esille yhä enemmän.

Ravintolat, sovellukset ja kaupat avuksi

From Taste to Waste -kiertotaloushanke taistelee ruokahävikkiä ja ilmastonmuutosta vastaan. Hankkeen ensimmäisenä vaiheena oli avata Suomen ensimmäinen hävikkiruokaravintola, joka aloittikin toimintansa kesällä 2016. Äänestyksen perusteella hävikkiruokaravintolan nimeksi tuli Ravintola Loop. Leipä on suurin yksittäinen hävikkituote ja tämän vuoksi from Taste to Waste -kiertotaloushanke valmistaa nykyään hävikkileivästä muun muassa olutta.

Tämän lisäksi ruokahävikkiä vastaan taistelee myös ResQ-niminen sovellus. Palvelu toimii niin, että ravintola ilmoittaa nettiin ruoat, jotka ovat jääneet lounaalta yli. Ylimääräiset ruoat säilötään heti asiaankuuluvalla tavalla. Tämän jälkeen käyttäjä voi sitten selata ruokia sovelluksen avulla ja valita sekä tilata mieleisensä annoksen ja noutaa sen ravintolasta. Näin pyritään vähentämään muutoin roskiin heitettävien annosten määrään. Pelastettava ruoka maksaa pelastajalle yleisesti ottaen noin puolet normaalista hinnasta. Palveluun tulee jatkuvasti uusia ravintoloita.

Nykyään myös yhä useammat kaupat kiinnittävät erityishuomiota tilauksiinsa, jotta ylimääräisiä tuotteita ei liiaksi tulisi. Asiakkaat pääsevät myös ostamaan edullisemmalla hinnalla pian päiväyksen ylittäviä tuotteita.

Lähteet: Hävikkiviikko, WWF, waste2taste, ResQ Club, Ravintola Loop

JAA