Mitä puuhaa ja ruokaa lapselle kesäksi?

Lapset ovat jo lomalla, mutta itsellä on vielä monta päivää ellei jopa viikkoa töitä edessä. Kaikillahan ei kesälomaa välttämättä ole ollenkaan. Moni juniori pärjää itsenäisesti hyvin, mutta muutamat ehdotukset tekemisestä ja helposti valmistuvat ruuat helpottavat ainakin töissä olevan vanhemman mieltä. Yhteiset sopimukset syömisistä, ruutuajasta ja kodin lähiympäristöstä, jossa on turvallista liikkua on hyvä tehdä. Tässä niin puuhaa kuin reseptejäkin lomalaisille.

Tekemistä kesäpäiviin:

Ötökkäsafari pihapiirissä – tavoitteena on löytää ja kuvata mahdollisimman monta erilaista ötökkää päivän aikana. Jos lapsi osaa, hän voi netin tai luontokirjan avulla myös yrittää tunnistaa löydöksensä ja esitellä ne sitten vanhemmalle.

Olohuonesirkus kaverin kanssa – Netistä löytyy nimellä “Olohuonesirkus” erilaisia helppoja videoita, joiden avulla lapset voivat opetella yksinkertaisia akrobatiatemppuja. Näitä voi hyvin kokeilla aikuisenkin kanssa. Ja sirkustemppujahan ei tarvitse harjoitella vain olohuoneessa, pehmeällä nurmikolla tämä on vielä hauskempaa.

Oman lehden tekeminen – Hauska tapa raportoida päivän ja lähitienoon tapahtumista on oman lehden tekeminen. Lehdelle voi keksiä oman nimen ja sen toimituksen voi tehdä kirjoittaen tai piirtäen niin, että muutama oikeista lehdistä tuttu teema tulee käsiteltyä. Millaisia olisivat vaikka urheilu- tai kulttuuriuutiset lapsen päivän ajalta?

Murua rinnan alle:

Smoothiebowl – Helpon kulhovälipalan tekee nopsasti ja on muokattavissa allergioiden mukaan. Hyvän pohjan smoothielle saa kuorituista, kohmeisiksi pakastetuista banaaneista. Banaanien lisäksi tehosekoittimessa voi pyöräyttää marjoja, avokadoa tai vaikka omenaa. Sekaan kannattaa lisätä esimerkiksi leseitä lisäkuitua antamaan. Syntynyt smoothie kaadetaan kulhoon, koristellaan esimerkiksi pähkinöillä sekä marjoilla ja nautitaan tuoreena.

Kasviksia ja dippikastiketta – Voi kuulostaa kevyeltä välipalalta, mutta esimerkiksi porkkanat ja omenat ovat hyviä pitämään nälkää. Dipin voi tehdä itse sekoittamalla kermaviiliin tai jogurttiin hienonnettua tilliä tai ruohosipulia, sinappia, sitruunapippuria ja vähän juoksevaa hunajaa. Dipattavaksi voi pilkkoa lisäksi kurkkua, kukkakaalia ja kesäkurpitsaa.

Salaattikääröt – Käytä edellisen päivän kylmä riisi tai pieneksi pilkotut perunat niin, että niiden sekaan sekoittaa limemehua, kalakastiketta ja mustapippuria. Lisäksi kääröihin voi vaikka raastaa porkkanaa tai kurkkua, valuttaa vähän tonnikalaa tai lisätä hyppysellisen ituja. Sitten vain kaikki täytteet isoon salaatinlehteen ja rullalle. Romaine-salaatti sopii kääreeksi parhaiten, mutta tutumpi jäävuorisalaattikin on oikein hyvä.

 

JAA