Klaukkalan ohikulkutien rakennustyöt alkavat helmikuussa yhtä aikaa sekä tien länsi- että itäpäästä. Ensimmäisenä työt alkavat näkyä Vanhan Hämeenlinnantien ja moottoritien välissä. Siellä aloitetaan kallion louhinta.
Klaukkalan keskustaajaman kiertävän yhteyden eli Klaukkalan ohikulkutien urakkamuoto on Suunnittele ja toteuta -malli, joka sisältää kehitysvaiheen. Stk-urakkamuodon etu on, että kehitysvaiheessa voidaan jakaa riskejä tilaajan ja palveluntuottajan kesken.
-Kehitysvaiheessa myös innovatiiiviset ratkaisut, joiden avulla saavutettiin esimerkiksi kustannussäästöjä, olivat mahdollisia, kertoo projektipäällikkö Antti Koski Liikennevirastosta.
Stk-urakka jakautuu kehitysvaiheeseen ja sitä seuraavaan optiona olevaan toteutusvaiheeseen, joka nyt alkaa Klaukkalan ohikulkutien kohdalla. Kehitysvaiheen lopuksi urakoitsija luovuttaa tilaajalle alustavan rakennussuunnitelman. Rakennussuunnitelma tarkentuu ja valmistuu rakentamisen edetessä aina työvaiheiden mukaan.
Liikennevirasto ja Kreate Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen siirtymisestä Klaukkalan ohikulkutie -hankkeen toteutusvaiheeseen.
Klaukkalan ohikulkutien kustannusarvio on 34 miljoonaa euroa. Nurmijärven kunnan osuus on noin kahdeksan miljoonaa euroa.
Hanketta on perusteltu alueen liikenneolosuhteiden parantamisella ja lähialueiden maankäytön kehittämisellä. Ohikulkutie valmistuu arviolta syksyllä 2021.
Klaukkalantie on Klaukkalan taajaman sisääntulotie. Tien kautta kulkee paljon läpiajoliikennettä Lopen suuntaan. Liikennemäärä on nykyisin noin 16 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.