Vuoden Yrittäjä Keravalla 2016 – Finsoffat löysi hyvän markkinaraon

Keravan Yrittäjät ry valitsi perinteisesti Vuoden Yrittäjän yhdessä yhteistyökumppaneiden edustajien kanssa. Tänä vuonna Vuoden Yrittäjäksi valittiin Finsoffat Oy, Jarmo Honkanen. Voittaja julkistettiin 26.11. järjestetyssä Vuoden Yrittäjä -juhlassa.

Huonekalualalta on poistunut paljon pieniä toimijoita viimeisinä vuosikymmeninä, mutta suomalaiset pienemmät yritykset pärjäävät kilpailussa erikoistumalla ja etsimällä itselleen kilpailuedun, mitä kansainväliset suuret toimijat eivät voi kopioida.Lisäksi rohkeus investoida on elinehto ja moottori kasvulle, toteaa Jarmo Honkanen.

Kilpailuetuna räätälöitävyys ja hyvä palvelu

Finsoffien salaisuus on oma valmistus Keravalla, joka mahdollistaa tuotteiden räätälöinnin asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Finsoffat tekee myymistään sohvista 80 % itse. Laajasta omasta mallistosta on nopeaa ja edullista räätälöidä sohva myös mittojen mukaan. Yksi malleista on Kerava-sohva, joka lanseerattiin 2013, kun haluttiin korostaa paikallisuutta.

Yritys on saanut paljon hyvää palautetta asiakaspalvelustaan. Vastapainona itsepalvelutrendille useat kuluttajat arvostavat hyvää ja joustavaa henkilökohtaista palvelua. Finsoffien palvelu ei lopu siihen että sohva valmistetaan asiakkaan toiveiden mukaan ja toimitetaan kotiin vaan vahingon sattuessa yritys myös huoltaa valmistamansa sohvat. Useampikin pieni kullannuppu on inspiroitunut pitämään nahkasohvaa hyvänä piirustusalustana ja karvaturri on taistellut kyllästymistä vastaan puisella sohvan jalalla.

Rohkeus investoida

Vuoteen 2008 asti Finsoffat toimi valmistajana ja tukkumyyjänä. Vuonna 2009 yritys avasi oman tehtaanmyymälän Keravan tehtaan yhteyteen ja vuonna 2012 toisen oman myymälän Vantaan Porttipuistoon. Tehtaanmyymälät ovat vakiinnuttaneet paikkansa kuluttajien ostopaikkoina pääkaupunkiseudulla.
Vuoden 2015 alusta yritys on panostanut valtakunnallisen jälleenmyyjäkentän laajentamiseen. Panostus on kannattanut. Finsoffat on saanut uusia merkittäviä jälleenmyyjiä useilla paikkakunnilla. Tällä hetkellä jälleenmyyntipisteitä on 60. Niiden osuus myynnin liikevaihdosta on yksikolmasosa.
Finsoffat on systemaattisesti panostanut myös markkinointiviestintään ja brändin rakentamiseen vuodesta 2014. Tämä on kasvattanut tunnettuutta ja auttanut erilaistumaan kilpailijoista, mikä näkyy myös myynnin kasvuna.
Edellä mainitut myyntiä edistäneet toimenpiteet tuottivat tulosta ja vanhat tuotantotilat kävivät pieniksi. Tuotanto- ja myymälätilaa laajennettiin 2016. Keravalla on nyt myymäläneliöitä yhteensä 600 m2 ja tuotantotiloja noin 3000 m2.

Yrittäjyys vaatii sitkeyttä ja periksiantamattomuutta. Välillä voi tuntua, että haasteet ovat mahdottomia, mutta pitää vain jaksaa. Jos joku asia epäonnistuu tulee ottaa uusi suunta. Pitää etsiä missä on markkinarako ja käyttää nykyteknologiaa. Tulee luottaa ihmisiin ja palkata ”itseään viisaampia”. Nykypäivänä kukaan ei voi yksin tietää kaikkea vaan pitää osata tehdä yhteistyötä. Pitää pyrkiä siihen, että kaikki ei ole itsestä kiinni, Honkanen toteaa.

 

JAA