Yhteiskäyttöautojen parkkipaikkoja saa laajentaa koko Helsinkiin

Yhteiskäyttöautojen suosiota yritetään kasvattaa. Helsingin kaupunki on nyt laajentanut yhteiskäyttöautojen pysäköintioikeutta koko kaupunkiin ja yhteiskäyttöautoja tarjoavat firmat voivat laajentaa palveluaan haluamilleen alueille.

Kaupungin päätöksen mukaan yhteiskäyttöautojen pysäköintitunnuksella voi pysäköidä Helsingin kaupungin alueella kaupungin omistamille tai hallinnoimille paikoille, jos aikarajoitus on enemmän kuin 60 minuuttia. Näillä paikoilla maksut tai aikarajoitukset eivät siten koske yhteiskäyttöyritysten pysäköintitunnuksella pysäköiviä.

Tähän saakka yhteiskäyttöautojen pysäköintitunnuksella on voinut pysäköidä vain niillä kantakaupungin alueilla, joissa on käytössä kaupungin asukas- ja yrityspysäköintitunnusjärjestelmä.

Yhteiskäyttöautojen pysäköintijärjestelmä on laajentunut myös niille kantakaupungin alueille, joilla asukas- ja yrityspysäköintijärjestelmää ei ole, sekä muualle kaupungin hallinnoimille pysäköintipaikoille.

-Kaikilla kaupungin pysäköintipaikoilla, joissa on aikarajoitus 2 tuntia tai yli, on yhteiskäyttöauton pysäköinti mahdollista ilman aikarajoitusta. Näitä pysäköintipaikkoja on todella runsaasti eri puolilla kaupunkia. Tämä pysäköintiratkaisu mahdollistaa yhteiskäyttöautopalveluiden laajentamisen uusiin kaupunginosiin, kertoo DriveNow -palvelun liiketoimintajohtaja Timo Valtonen.

-Lisäksi yhteiskäyttöautojen pysäköintimahdollisuudet paranevat entisestään keskustassa, muun muassa Kampin, Kaartinkaupungin, Hietaniemen ja Kaisaniemen alueilla. Myös Pikku Huopalahdessa ja Pitäjänmäessä pysäköintipaikkoja on reilusti enemmän kuin aikaisemmin, Valtonen jatkaa.

Helsingissä toimii muutamia yhteiskäyttöautoyrityksiä. Niistä DriveNow -palvelu on marraskuun lopussa laajentanut toiminta-aluettaan Jätkäsaareen, Ruoholahteen, Kalasatamaan, Pasilaan ja Arabianrantaan. Valtosen mukaan yhteiskäyttöautojen pysäköintimahdollisuuksien laajentaminen on hyvä juttu.

-Kun tiiviillä kaupunkialueella yksityisautoilu vähenee, on vähemmän ruuhkia, vähemmän päästöjä ja vähemmän täyteen pysäköityjä katuja. On myös näkyvissä alkava omistamisen murros kun käyttäjät siirtyvät henkilöauton omistamisesta henkilöauton käyttöön palveluna.

Jani Jakonen

JAA