Hämeentien uudistus joukkoliikennekaduksi alkaa vasta vuonna 2019

Milloin Hämeentien uudistus joukkoliikennekaduksi alkaa Kalliossa ja Sörnäisissä? Tämä kysymys on ollut monen kantakaupungin asukkaan huulilla viime aikoina.

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Hämeentien liikennesuunnitelman melkein puolitoista vuotta sitten, mutta Hämeentiellä ei näy vielä merkkiäkään kadun muutostöiden konkreettisesta käynnistymisestä. Viimeisimmän tiedon mukaan Hämeentien muutostöiden rakentaminen ei ala vielä ensi kesänäkään, vaan vasta vuonna 2019.

Hämeentien joukkoliikennekatu- ja pyörätiehanke on kuitenkin vähitellen edistynyt kaupungin hallintokoneistossa. Hämeentien ja siihen liittyvien poikkikatujen katusuunnitelmien luonnokset olivat yleisön nähtävänä viime toukokuussa. Silloin kaupungin rakennusvirasto myös tiedotti, että katusuunnitelmien on määrä valmistua tämän syksyn aikana. Ennen kuin poliitikot hyväksyvät katusuunnitelmat, ne asetetaan vielä kertaalleen virallisesti yleisön nähtäville kahden viikon ajaksi.

Katusuunnitelmat koskevat Hämeentietä Helsinginkadun eli Kurvin ja Siltasaarenkadun välisellä osuudella. Samassa yhteydessä katusuunnitelma laaditaan myös Viidennelle linjalle ja Haapaniemenkadulle.

Kuntalaisaloite pyöräväylien rakentamiseksi Hämeentielle jätettiin Helsingin kaupunginvaltuustoon vuonna 2015. Aloitteen allekirjoitti noin 12 000 helsinkiläistä. Pyöräteitä on yritetty saada Hämeentielle jo paljon pidempään, sillä vuonna 2009 kaupunginvaltuustossa tehtiin valtuustoaloite, jossa vaadittiin pyöräteiden rakentamista Hämeentielle. Tuolloin kaupungin virkamiehet torppasivat ehdotuksen.

Viimein huhtikuussa 2016 kaupunginvaltuusto hyväksyi Hämeentien muuttamisen pyöräily- ja joukkoliikennekaduksi äänin 51-31.

Uudistushankkeessa autojen läpiajo kielletään Hämeentiellä Helsinginkadun ja Hakaniementorin välillä. Huolto- ja tonttiliikenne säilyvät. Yksi autokaista per suunta muutetaan pyöräväyläksi. Hämeentielle jää yksi ajokaista suuntaansa, ja samaa kaistaa käyttävät bussit sekä tonteille suuntautuva autoliikenne. Liikennevalot poistetaan, jolloin bussiliikenne nopeutuu. Myös ilmansaasteiden toivotaan vähenevän, sillä nykyään pakosaasteiden määrä vuositasolla ylittää suositusarvot Hämeentiellä Kallion kohdalla.

Lisäksi monien pyöräilijöiden mielestä Hämeentie on nykyisellään vaarallinen, sillä liikennesääntöjen mukaan polkupyörällä on ajettava ajoradalla autojen seassa silloin kun pyörätietä tai -kaistaa ei ole olemassa.

Jani Jakonen

 

JAA