Kaksikerroksinen pyöräparkki on huippusuosittu Pasilassa

Oho! Pasilan juna-aseman vieressä on eriskummallisia kahden kerroksen pyörätelineitä, jollaisia ei ole Helsingissä muualla yleisillä paikoilla.

Kyse on Tripla-keskuksen rakennuttajan YIT:n kokeilusta, sillä syksyllä 2019 valmistuvaan Tripla-keskukseen tulee peräti yli 3000 pysäköintipaikkaa polkupyörille.

Myös Helsingin kaupungilla kaksikerroksisten pyörätelineiden käyttöä seurataan mielenkiinnolla.

-Yleisesti ottaen olen kuullut hyvää palautetta kaksikerrostelineistä siinä kohdassa. Se on kansainvälinen telinemalli, joka on Tanskassa ja Hollannissa vakituinen osa pyörätelinemallistoa. Tanskassa ja Hollannissa tämäntyyppisiä kaksikerrostelineitä on tosi monilla juna-asemilla, kertoo Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattori Reetta Keisanen.

Kahden kerroksen pyöräparkki kuten pyöräpaikat muutenkin ovat osoittautuneet erittäin suosituksi Pasilan tilapäisen rautatieaseman sisäänkäynnillä Veturitorilla.

-Pasilan kaksikerroksisesta pyöräparkista on tosi hyviä kokemuksia ja ylempi kerroskin on toiminut hyvin. Kun Tripla valmistuu, tulee sinne enemmän telineitä. Pasilan asemalla on jo tällä hetkellä tarvetta isommalle määrälle pyörätelineitä, Keisanen sanoo.

Kaksikerroksisia pyörätelineitä saattaa olla käytössä yksityisissä pyöräkellareissa, mutta yleisissä tiloissa ne ovat aika uusi ilmiö Suomessa. Kaksikerroksinen pyöräparkki on tilatehokas tiiviissä kaupunkirakenteessa, jonne ei välttämättä mahdu niin paljon perinteisiä pyörätelineitä.

-Varsinkin paikoissa, joissa tarvitaan paljon pyörätelineitä, saadaan olemassaoleva tila hyödynnettyä mahdollisimman hyvin, myös ylöspäin.

Pasilan pyöräparkkiin on ripustettu käyttöohjeita.

-Ehkä aluksi kaksikerroksisen telineen käyttö voi olla hankalan tuntuista, mutta kun sitä kokeilee, niin se on varsin helppo ja kevyt käyttää.

Helsingin kaupungilla ei tällä hetkellä ole omia suunnitelmia perustaa kaksikerroksisia pyöräparkkeja, mutta on mahdollista, että joskus tulevaisuudessa niitä nähdään Helsingissä muuallakin kuin Pasilassa.

-Pyöräpysäköintiä yleisesti kehitetään Helsingissä. Kruununhakaan ja Kampin ympäristöön on suunnitteilla perinteisiä runkolukittavia pyörätelineitä. Töölöön on keväällä rakennettu 320 uutta pyörätelinettä ja Kallioon on rakennettu viime vuonna yli 400 runkolukittavaa telinettä. Lisäksi HKL suunnittelee Helsingin metroasemille lisää runkolukittavia pyörätelineitä.

-Varkauksien ehkäisemiseksi tärkeintä on pyörien runkolukittavuus. Kaksikerrostelineissäkin se on yleensä mahdollista. Eturengastelineistä pyritään Helsingissä eroon ja niitä korvataan runkolukittavilla pyörätelineillä, Reetta Keisanen kertoo.

Jani Jakonen

JAA