Itäväylälle näytöt Kalasataman palohälytysten varalta? –”Ei hassumpi idea”

Koko Itäväylän liikenne pysähtyi lähes puoleksi tunniksi torstaina 6. syyskuuta kun Kalasataman keskuksen läpi sukeltavan autotunnelin puomit sulkeutuivat palohälytyksen takia.

Iltalehden uutisen mukaan puomit estivät liikenteen paloilmoitinlaitteen testauksessa sattuneen virheen takia, mutta silti on mahdollista, että liikennejumi toistuu aina kun paloilmoitus pärähtää kauppakeskus Redissä, oli kyseessä oikea hätä tai ei.

Pitäisikö Itäväylälle hyvissä ajoin ennen Kalasatamaa asentaa digitaaliset näytöt, jotka ilmoittaisivat autoilijoille kun tie on suljettuna. Lisäksi näytössä voisi olla tieto lähimmästä kiertoreitistä. Näytöt voisi asentaa Itäväylälle Herttoniemen tai Kehä I:n liittymän kohdalle. Kehä I:stä pitkin pääsee keskustan suuntaan Lahdenväylän kautta. Herttoniemestä pääsee Viilarintien ja Viikintien kautta Lahdenväylälle.

-Ei yhtään hassummalta idealta kuulosta, mutta en voi tarkemmin ottaa kantaa kun en tunne asiaa niin hyvin, toteaa Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja Mikko Aho.

Hän pyytää ottamaan yhteyttä alueen liikenteen suunnittelusta vastaavaan tiimipäällikkö Tuomas Hakalaan. Hän pitää digitaalisia näyttöjä periaatteessa mahdollisina, mutta ei tiedä, kuka ne hommaisi.

-Vaikea ottaa kantaa asiaan. Tuskin maailma siihen kaatuisi, jos ne olisivat olemassa, mutta itse en ryhtyisi sellaisia suunnittelemaan.

-Jos ohjattaisiin kiertoreitille Kehä I:n kautta, pitäisi näytön olla jo Itäkeskuksen kohdalla, Tuomas Hakala sanoo.

Puomien tarkoitus on hätätilanteessa estää autojen pääsy Itäväylän katetulle osuudelle kauppakeskus Redin ja asuntojen kohdalla. Tämä tunneli on osa Kalasataman keskuksen rakennuskompleksia, mutta itse tunnelin päällä ei ole rakennuksia, vaan puisto.

Hakalan mukaan puomit eivät sulkeudu aina automaattisesti silloin kun Redin kiinteistössä pamahtaa palohälytin soimaan.

-Riippuu mikä tilanne siellä on. Redin tunnelia varten on laadittu aika laaja palo- ja pelastusturvallisuusselvitys, jossa käsitellään erilaisia tilanteita. Jos jossakin Redin asunnossa syttyy tulipalo, ei väylä mene heti automaattisesti kiinni. Jos tunnelissa sattuu kolari tai auto syttyy palamaan, niin silloin puomit menevät kiinni, Tuomas Hakala kertoo.

Jos esimerkiksi tunneli keskustan suuntaan joudutaan sulkemaan pidemmäksi aikaa, voidaan toinen tunneli ottaa tilapäisesti kaksisuuntaisen liikenteen käyttöön.

Kaupunkiympäristölautakunnassa ainakin osa jäsenistä pitää ideaa hyvänä.

-Minusta nuo digitaaliset näytöt ovat ihan pohtimisen arvoinen ehdotus. En osaa suoralta kädeltä sanoa, miten suuret kustannukset niistä tulisi, mutta maailmalla vastaaviin törmää usein. Eli sellaisiin, joissa juuri opastetaan kiertoreiteille, kommentoi Laura Rissanen (kok).

-Ideahan vaikuttaa ehdottomasti selvittämisen arvoiselta. Aika hurjalta tuntuu, että jo tuosta Itäväylä suljetaan. Tosin en tunne järjestelmien logiikkaa, kertoo lautakunnan varapuheenjohtaja Risto Rautava (kok).

Myös Jape Lovén kertoo idean olevan hyvä, mutta se vaatii lisäselvittelyä. Hän sanoo juttelevansa asiasta Helsingin liikennesuunnittelupäällikön kanssa.

-Tunneleita koskevia erityisiä määräyksiä olen pitänyt Kalasatamassa tornien suurimpana liikennesuunnittelun haasteena. Mainittu kiertoreitin opastus pitäisi olla kaukana Kalasatamasta, sillä tunneliosuutta kiertävää reittiä ei Itäväylällä ole Herttoniemen jälkeen, Jape Lovén kommentoi.

Jani Jakonen

JAA