HSL- menestyi vertailussa vaikka käyttäjien tyytyväisyys on laskenut

Helsingin seudun liikenne eli HSL-sijoittui jaetulle toiselle sijalle yhdessä Oslon kanssa. Vaikka HSL-alue menestyi hyvin, asukkaiden tyytyväisyys on laskenut.

HSL sijoittui jälleen kärkijoukkoon kansainvälisessä vuoden 2016 BEST-joukkoliikennetutkimuksessa (Benchmarking in European Service of Public Transport). Kaupunkien vertailussa HSL-alue pysyi toisena viime vuoden tapaan, mutta tällä kertaa toinen sija jaettiin Oslon kanssa. HSL-alueen asukkaista kolme neljästä (74 prosenttia) oli BEST-tutkimuksessa tyytyväisiä joukkoliikenteeseen.

Tyytyväisimmät asukkaat löytyivät jo toista vuotta peräkkäin Genevestä, jossa useampi kuin neljä viidestä (83 prosenttia) oli tyytyväisiä joukkoliikenteeseen. Genevessä muutama vuosi sitten tehty joukkoliikenteen lippujen hinnanalennus on kasvattanut tyytyväisyyttä merkittävästi.

HSL-alue pärjäsi monilla mittareilla BEST-kaupunkien keskiarvoa paremmin. Asukkaat olivat esimerkiksi halukkaita suosittelemaan joukkoliikennettä muillekin: kolme neljästä suosittelisi sitä. Useampi kuin neljä viidestä on tyytyväinen istumapaikkojen saantiin. HSL-alueen asukkaat olivat keskimääräistä tyytyväisempiä myös joukkoliikenteen turvallisuuteen ja luotettavuuteen.

”Tyytyväisimpiä ovat asukkaat, jotka käyttävät joukkoliikennettä säännöllisesti eli useita kertoja viikossa. Heistä useampi kuin neljä viidestä on tyytyväinen joukkoliikenteeseen ja suosittelisi sitä myös muille”, sanoo HSL:n liikennejärjestelmä ja tutkimukset –osaston johtaja Sini Puntanen.

Vaikka HSL menestyi kaupunkikohtaisessa vertailussa hyvin, asukkaiden tyytyväisyys on laskenut aiempiin vuosiin verrattuna. Keskiarvoa vähemmän tyytyväisiä asukkaat olivat henkilökunnan tiedonantokykyyn ja tiedonsaantiin pysäkeillä. Kokonaistyytyväisyys laski 7 prosenttiyksikköä. Lasku oli suurinta niillä, jotka käyttävät joukkoliikennettä harvoin. Eniten on laskenut tyytyväisyys joukkoliikenteen luotettavuuteen ja rahalle saatuun vastineeseen.

”HSL-alueella on viime vuosina tehty joukkoliikenteessä suuria muutoksia, jotka ovat vaikuttaneet asukkaiden liikkumistottumuksiin. Kehärata otettiin käyttöön 2015. Viime vuonna länsimetron käyttöönoton viivästyminen sai paljon huomiota. Vuosien 2015 ja 2016 aikana tehdyt lipunhintojen korotukset ovat todennäköisesti myös vaikuttaneet tyytyväisyyden laskuun”, Puntanen sanoo.

Lähes kaikissa BEST-kaupungeissa asiakkaat ovat tyytymättömiä lippujen hintoihin. Tyytyväisiä on alle kolmannes vastaajista.

BEST –kyselytutkimuksella mitataan Euroopan kaupunkien asukkaiden tyytyväisyyttä alueensa joukkoliikenteeseen. Vuoden 2016 tutkimukseen osallistuivat Helsingin lisäksi Bergen, Geneve, Kööpenhamina, Oslo, Rotterdam ja Tukholma. HSL-alueella tutkimusta tehtiin kaikissa jäsenkunnissa. Kyselyyn vastasi 1 918 asukasta.

Kuva: Helsingin kaupunki. Kuvaaja: Seppo Laakso

JAA