Bussikuskien ajotavat aiheuttavat keskustelua: ”Yksi pääsyy tähän holtittomuuteen on kilpailutus”

Puskaradio Helsinki -ryhmässä ajauduttiin tiukkaan keskusteluun siitä, että bussilla matkustaminen ei aina tunnu riittävän turvalliselta.

– Bussikuskit ja HSL. Nyt tarttis tehdä jotain. Suosittelenkin, että jokaisesta pelottavasta bussikokemuksesta annetaan palautetta, jossa aika, paikka, rekkari tai bussissa oleva tieto liikennöitsijästä tai yksilöity bussinumero. Ongelma on varmaankin osin kuskin henkilö, mutta varmaankin enemmän HSL kilpailutuksessa: liikennöitsijä lupaa liikaa kilpailutuksessa. Matkustaminen bussilla on muuttunut pelottavaksi ja jopa vaaralliseksi, ryhmässä aloitetaan.

Ei aikaakaan, kun päivityksen alle listautuu lukuisia kokemuksia, niin negatiivisia kuin myös positiivisia.

– Lähetin palautetta noin kuukausi sitten HSL:n palautesivun kautta, kun kiinnitin bussimatkan aikana huomiota siihen, että kuski ajoin päin punaisia jarruttamatta ollenkaan. Istuin siinä etupenkissä, joten vilkaisin kuskia, joka kauhukseni oli enemmän kiinnostunut kädessään olevasta puhelimesta ja siinä auki olevasta whatsappista kuin tiestä. Lähetin HSL:lle tapahtumapaikan, bussin numeron ja kellonajan jolloin kyseinen vuoro oli lähtenyt matkaan pääteasemaltaan. Toivon todella, että hänelle annettiin siitä palautetta, koska itse en tapahtumahetkellä tajunnut. Kyseessä oli kuitenkin yksittäinen kuski, joten en menettänyt luottoani julkiseen liikenteeseen.

– Olen muutaman kerran valittanut kuskien käytöksestä. Uskomatonta toimintaa välillä. Ajetaan niin kovaa, että joudutaan tekemään äkkijarrutus ja silti mennään ohi pysäkin. Ei liene tarkoitus kuitenkaan.

– Kuljettajille soisin myös opastusta siitä, mistä heidän reittinsä kulkee eikä ajoa pelkästään kuskin navigaattorin/reittiopastimen perusteella. Bussi 90N, keskustasta itään. Kulosaaren kohdalla kaksi henkilöä pysäyttivät bussin ja kysyivät kuskilta, meneekö tämä bussi Herttoniemeen ja kuskin vastaus hetken odottelun jälkeen ”ei”. Luulisi kuskin edes tietävän minne ajaa tai ymmärtävän matkustajan eli asiakkaan kysymyksen vai onko HSL:n kilpailutus mennyt asiakaspalvelun ja perus ammattitaidon edelle?

– Minulla on hyviä kokemuksia. Bussikuski odottaa niin kauan että pääsee istumaan tai muuten turvallisesti. Takavuosina oli kuskeilla neljä keinoa hallita menoa. Kaasu ja jarru! Molemmat toimivat ainoastaan täysillä. Kuskeissa niinkuin muissakin ammatti kunnissa on ihmisiä jotka eivät sovi siihen ammattiin.

”Liikennöitsijät lupaavat liikoja ja kuskit kärsivät

Syyttävää sormea ei kuitenkaan haluta osoittaa ainoastaan holtittomasti ajavien bussikuskien suuntaan, vaan sille, että kuskit ovat kovan paineen alla suoriutuakseen kilpailutuksen seurauksista.

– Viime päivinä yksi kuski ajoi metsään kiertoliittymästä ja toinen kaatoi bussin kun ei osannut arvioida rajoitettua tilaa – pidän itselläni oikeuden huomauttaa bussikuskien ammattitaidottomuudesta, minua pelottaa bussissa. Ja uskon että yksi pääsyy tähän holtittomuuteen on kilpailutus, liikennöitsijät lupaavat liikoja ja kuskit kärsivät, päivityksen tehnyt henkilö kommentoi.

– HSL:n vastuu on tilata tuottajilta liikenne mahdollisimman kustannustehokkaasti. Turvallinen ajo ja aikataulussa pysyminen ovat kuljettajan vastuulla.

JAA