Taksiasiakas määrää matkansa hinnan lakimuutossunnuntaina

Lähitaksi toteuttaa 1.7.2018 taksipalveluja käyttävän asiakkaan valintoja ja vastuuta esiintuovan kampanjan. Asiakas saa päättää mitä on valmis maksamaan käyttämästään taksipalvelusta lakimuutossunnuntaina klo 10–18 välisenä aikana. Tempaus koskee Helsingissä ajettavia matkoja.

”Pääfokus kampanjalla on tehdä lakimuutoksesta konkreettista ja muistuttaa taksiasiakasta tekemiensä valintojen tärkeydestä. Muutos on ollut paljon mediassa esillä, mutta monelle asia konkretisoituu vasta kun astuu taksiin”, summaa Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen. ”Lakimuutoksen jälkeen jokainen taksiyrittäjä päättää itse tarjoamansa palvelun hinnan. Jotta taksin saa jatkossakin kätevästi tilattua kattavasta palvelunumerosta ja hinnan tietää ennalta, on meillä käytössä enimmäishintatakuu. Välittämämme taksit ovat sitoutuneet siihen. Palveluja saa tarjota edullisemminkin, mutta hintatakuuta ei saa ylittää”.

Lähitaksin Maksa mitä haluat -tempaus on voimassa Helsingin sisäisessä liikenteessä kattaen yhteensä 6 kilometrin säteellä tehtävät matkat Helsingin keskustasta mitattuna. Matkan voi varata kampanjapäivänä puhelinnumerosta 0100-84243.

Enimmäishintatakuu suojaa taksia käyttävää asiakasta

Lähitaksi alentaa 1.7.2018 voimaan astuvan kuluttajaliikennöintinsä enimmäishintatakuun perusmaksutasoa merkittävästi. Samalla hinnoittelua on selkeytetty ja yksinkertaistettu. Arkipäivinä perusmaksu alenee yli 40 prosenttia 3,50 euroon. Samalla perusmaksua koskeva palvelujakso klo 6–20 pitenee kolmella tunnilla. Asiakasmäärää koskevia hintaluokkia on vastaavasti enää kaksi.

”Taksisovelluksista keskustellaan tällä hetkellä runsaasti, mutta tilastojen mukaan valtaosa ihmisistä tilaa taksin edelleen soittamalla. Etukäteen maksettavia sovelluksia kannattaa testata ja seurata niiden tarjoamaa hintatasoa. Etukäteishinnat sisältävät aina riskimarginaalin, joten matka saattaa maksaa enemmän kuin mitä se maksaisi käytännössä. ”, selvittää Lähitaksin Juha Pentikäinen. Lähitaksin asiakas saa tietää etukäteen matkansa hintakaton ja maksaa lopulta sen hinnan, joka matkan aika- ja matkaveloituksesta oikeasti muodostuu.

”Markkinoiden vapautuminen lisää taksien määrää. Laatu- ja palvelutarjooma luonnollisesti laajenee samalla. Hinta ei välttämättä tule pidemmällä aikavälillä olemaan merkittävin taksinvalintaa ohjaava tekijä vaan nimenomaan laatu- ja palvelun taso. Lakimuutos vastuuttaa taksiyrittäjiä, mutta myös asiakkaalla on vastuu tiedostaa muutos ja sen vaikutukset”, toteaa Pentikäinen.

*Maksa mitä haluat -kampanjapuhelinnumeroon soittaminen maksaa 0,08 euroa per puhelu + pvm

JAA