Penkkejä vähennetään vanhoissa metrojunissa

Lähivuosina entistä useampi matkustaja joutuu seisomaan Helsingin metrossa, sillä istuinpenkkejä poistetaan käytöstä. Samalla seisomapaikat lisääntyvät.

Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL, VR-Yhtymä Oy ja VR Kunnossapito Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen metrovaunujen peruskorjauksesta.

Hankkeessa peruskorjataan 39 Valmetin ja Strömbergin vuosina 1979–1984 valmistamaa M100-metrojunaa sekä kaksitoista Bombardierin vuosina 2000–2001 valmistamaa M200-metrojunaa. Kokonaisuudessaan projekti kattaa siten yhteensä 102 peruskorjattavaa vaunua.

Metrojunien peruskorjauksessa kori pintakäsitellään, matkustajainformaatiojärjestelmä päivitetään ja matkustamon sisustus uudistetaan. Lisäksi M100-metrovaunujen matkustamon avointa tilaa lisätään penkkejä poistamalla, ja junan ohjaamo uudistetaan kokonaisvaltaisesti ajopöytä mukaan lukien. Peruskorjaushankkeeseen sisältyvä M100-sarjan ajoergonomian parannus toteutetaan metrojunankuljettajien toiveiden ja tarpeiden pohjalta.

– Olemme ilahtuneita, että saamme VR-Yhtymä Oy:n kumppaniksemme peruskorjaushankkeen toteutukseen, sanoo HKL:n projektipäällikkö Tuomo Pietilä Helsingin kaupungin tiedotteessa.

Peruskorjauksen tuotantovaihe alkaa vuoden 2019 syyskuun alussa, ja viimeinen peruskorjattu metrojuna saadaan liikenteeseen 2023.

JAA