Länsimetro tulee –oletko sinä valmis?

Espoon ja Helsingin välinen joukkoliikenne mullistuu kun länsimetro aloittaa liikennöintinsä lähiviikkojen aikana. Saattaakin helposti käydä niin, että metroliikenne on aloitukseen valmiimpana kuin matkustajat.

Metrolla pääsee pian Helsinkiin Matinkylän, Niittykummun, Urheilupuiston, Tapiolan, Aalto-yliopiston ja Keilaniemen asemilta. Osa totuttelee liityntäliikenteeseen, jos lähin metroasema ei ole kävelymatkan päässä. Joissakin tapauksissa länsimetro voi olla yllättävänkin lähellä. Esimerkiksi Haukilahden pohjoisosista on 500-700 metrin kävelymatka Urheilupuiston metroasemalle kun oikaisee Länsiväylän alittavan jalankulkutunnelin kautta Särkikujalta Niittymäentielle. Vastaavasti Olarin Lystimäki on melko lähellä Niittykummen metroasemaa.

Espoosta Espooseen

Metro helpottaa myös Espoon sisällä tehtäviä joukkoliikennematkoja. Esimerkiksi Matinkylästä on helppo hypätä metroon ja hujauttaa parissa minuutissa vaikkapa Tapiolaan tai Otaniemeen. Bussilla vastaavaan matkaan menee nykyisin huomattavasti enemmän aikaa.

Länsimetron valmistuminen on päänavaus Espoon ja Helsingin välisten raideliikenneyhteyksien voimakkaalle kehittymiselle, sillä edellisestä raidehankkeesta, Leppävaaran kaupunkiradan valmistumisesta, on vierähtänyt jo yli 15 vuotta. Vuonna 2019 on tarkoitus aloittaa Raide-Jokerin eli pikaraitiotien rakentaminen Keilaniemen ja Itäkeskuksen välille. Sen valmistuttua 2020-luvun alkupuoliskolla voi matkustaja valita, matkustaako hän Keilaniemestä Itäkeskukseen pikaraitiovaunulla vai metrolla. Raide-Jokeri parantaa erityisesti yhteyksiä Keilaniemestä ja Otaniemestä Leppävaaraan ja edelleen läntiseen Helsinkiin.

Matinkylästä Kivenlahteen

Lisäksi lähivuosina Espoon länsimetro laajenee Matinkylästä Kivenlahteen saakka. Hankkeen rakennuttaja Länsimetro Oy ei ole toistaiseksi arvioinut länsimetron jatkeen tarkkaa valmistumisvuotta. Rakennustöitä kuitenkin tehdään parhaillaan eri kohdissa tulevaa metrolinjausta, ja ainakin metrotunnelien louhintaurakka on jo edennyt pitkälle. Yhtiö tiedotti elokuussa, että yhteensä louhinnoista Matinkylä-Kivenlahti -osuudella on tehty 88 prosenttia.

Mielenkiintoinen yksityiskohta koko länsimetrohankkeessa on se, että Helsingin metrosta tulee melkein Espoon metro sitten kun länsimetro aikanaan valmistuu Espoon Kivenlahteen saakka.

Tällöin lähes 40 prosenttia koko metrolinjastosta sijaitsee Espoon kaupungin alueella. Espoon puolella sijaitsee 11 metroasemaa, kun Helsingin puolella on 19 metroasemaa. Metroverkon asemista sijaitsee tuolloin pyöristettynä lukuna 37 prosenttia Espoon kaupungin alueella. Metroasemia on kaikkiaan 30 kappaletta metrolinjaston valmistuttua Kivenlahteen saakka.

Helsingin metrolinjaston tilanne on ainutlaatuinen ja erikoinen Pohjolan muihin pääkaupunkeihin verrattuna. Oslon metroverkoston metroasemista vain 12 prosenttia sijaitsee Oslon naapurikunnissa. Tukholman metroverkoston asemista 17,8 prosenttia on naapurikunnissa. Kööpenhaminassa vastaava osuus on tällä hetkellä 31,8 prosenttia mutta lähivuosina se laskee 20 prosenttiin koska Kööpenhaminan metroverkosto laajenee Kööpenhaminan rajojen sisäpuolella.

Jani Jakonen

Kuvassa metrojuna Koivusaaren asemalla. Kuva: Länsimetro

 

JAA