Kivenlahden metrokeskukseen aiottua enemmän parkkipaikkoja

Kivenlahden metrokeskuksen asemakaavoitus etenee. Espoon kaupunginhallitus on omalta osaltaan hyväksynyt metrokeskuksen asemakaavan.

Kivenlahden metrokeskuksen alueelle osoitetaan asuinkerrostaloja yli 1 400 asukkaalle. Metrokeskukseen sijoittuvat myös liikekeskus, kivijalkaliiketilat, toimitilat, liikuntakeskus ja hotelli. Asemakaavalla myös varaudutaan metron liityntäpysäköinnin järjestämiseen.

Espoon kaupungin tiedotteen mukaan Kivenlahdentie siirretään uudeksi katuyhteydeksi Länsiväylän viereen. Kauklahdenväylä muutetaan katualueeksi.

Kaupunginhallitus päätti tehdä lisäyksen, että Kivenlahden metrokeskuksen kaavassa sekä lähialueiden asemakaavoissa pitää toteuttaa selvästi nyt päätettyä enemmän liityntäpysäköintipaikkoja.

– Tekeillä on kokonaisselvitys siitä, paljonko liityntäpaikkoja ja muita pysäköintipaikkoja ja millä aikavälillä niitä tarvitaan Kivenlahteen sekä muiden metroasemien yhteyteen. Selvityksessä ja suunnittelussa tulee paneutua myös pysäköintipaikkojen laatuun ja valmistella asia kaupunginhallituksen käsiteltäväksi, Espoo tiedottaa.

Suunnittelualue on nykyisin pääosin rakentamatonta. Kolme metron työmaa-aluetta hallitsevat suurelta osin suunnittelualuetta. Alueen länsiosassa sijaitsee kalliokukkula ja itäosassa entisen Stensvikin kartanon puistoa.

Suunnittelualueen ja merenrannan välissä sijaitsee 1970-luvulta lähtien rakennettua Kivenlahden lähiötä. Alue koostuu pääosin 3-5 -kerroksisista lamellitaloista. Oman tunnusomaisen leimansa alueelle tuovat kolme korkeaa, 17-22 -kerroksista tornitaloa.

JAA