Emojit tulevat työpaikoille

Vietämme keskimäärin 691 tuntia vuodessa sähköpostin ääressä. Työsähköposteja tarkistetaan arkipäivien lisäksi lomalla, sängyssä ja jopa kylpyhuoneessa. Samaan aikaan kun päivttelemme nuorimmaisten PokemonGo villitystä, niin yhä useampi meistä käyttää viesteissään emojia. Myös työsähköposteissaan. 

Suomalaista suurin osa käyttää alle tunnin tai 1-2 tuntia työsähköpostinsa tarkistamiseen. Päivittäin suomalaiset käyttävät keskimäärin 1,84 tuntia päivässä työsähköpostinsa tarkistamiseen ja 1,10 tuntia henkilökohtaisen sähköpostin tarkistamiseen. Kokonaisuudessaan suomalaiset viettävät 691 tuntia vuodessa sähköpostinsa ääressä.

”Uusista yhteistyöteknologioista, kuten chatista, sosiaalisesta mediasta ja videoneuvotteluista huolimatta sähköposti on säilyttänyt toimistolla ykkösasemansa. Tutkimuksemme osoittaa, että suomalaiset käyttävät keskimäärin 14,7 tuntia viikossa sähköposteihin. Tablettien ja älypuhelimien ansiosta työsähköposteja ei tarkisteta ainoastaan töissä vaan suuressa määrin myös työajan ulkopuolella”, sanoo Imran Afzal, Adobe Marketing Cloudin Pohjoismaiden markkinointijohtaja.

Emojit tulevat työpaikoille

Emojeita käytetään toimistoviestinnässä, mutta esimerkiksi sydämet ja lentosuukot jätetään työpaikan ulkopuolelle. Suosituimmat emojit ovat erilaiset hymyilevät tai leveästi hymyilevät hymiöt ja peukku pystyssä -emoji. Kaksi kolmasosaa on käyttänyt emojeja työsähköpostissa. Puolet  pitää emojien käyttämistä työtovereiden kanssa viestitellessä silloin tällöin sopivana.

Esimiesten kanssa viestitellessä hieman yli puolet pitää emojien käyttämistä silloin tällöin sopivana. Enää 31 prosenttia pitää emojien käyttämistä silloin tällöin sopivana vanhempien johtohenkilöiden kanssa viestitellessä, kun taas 39 prosenttia pitää sitä sopimattomana ja 15 prosenttia hyvin sopimattomana.

Tulokset perustuvat Adoben teettämään ja YouGovin toteuttamaan kyselytutkimukseen, johon osallistui 828 suomalaista toimistotyöntekijää.

JAA