Digitilaukset nakertavat luottokorttitilejä

Netflix, Spotify, Canal+, Ruutu+, erilaiset digilehdet ja palvelut on helppo tilata ja yhtä helppo sen jälkeen unohtaa. Kestotilaus on tullut tehtyä ilmaiskuukauden tai yhden katsottavaksi halutun ohjelman perusteella. Tutustumiskauden lopussa tilauksen irtisanominen on unohtunut ja nyt maksut pyörivät kuukaudesta toiseen. Kaikki eivät edes aktiivisesti seuraa luottokorttitililtä menneitä maksujaan, mutta automaattiset veloitukset saattavat huomaamatta kerryttää satojen eurojen säännölliset menoerät.

Loman lopussa voi tilin saldo yllättää

Kesälomalla saattaa jopa joutua ikävän tilanteen eteen, kun luottokortilla maksaminen ei kaupan kassalla onnistu, vaikka limiittiä pitäisi tilillä vielä olla. Syypää puuttuvaan käyttövaraan saattaa löytyä talven aikana tekemästäsi digitilauksesta, joka on tilausehtojen mukaisesti muuttunut kuukausittain automaattisesti veloitettavaksi kestotilaukseksi. Kun tällaisia tilauksia on useampia, nousee automaattisten veloitusten määrä huomaamatta jopa satoihin euroihin.

Helppo tilata – vaikeampi irtisanoa

Monet haluavat kesällä pitää taukoa digiviihteestä ja korkeintaan seurata YLE:n kanavilta verovaroin rahoitettuja futiksen MM-kisoja. Maksullisia digipalveluja ei tarvita, mutta ei myöskään jakseta nähdä vaivaa irtisanoa tarpeettomia sopimuksia. Pilvisemmän päivän ohjelmaan kannattaa kuitenkin varata hetki myös näiden asioiden hoitamiselle. Ensimmäinen vinkki on, että varaa irtisanomiseen reilusti aikaa. Irtisanominen kestää valitettavan usein pitempään kuin tilaaminen. Usein verkkosivuilta ei helposti löydy edes tapaa, jolla irtisanomisen voisi tehdä. Onkin hyvä aina varautua asiakaspalvelun puhelinjonotukseen, jossa yrityksestä riippumatta tuntuu aina olevan ruuhkaa. Saadaksesi irtisanomisen tehtyä, voit joutua antamaan tietoja tilauksen lopettamisen syystä, vaikka et haluaisi. Esimerkiksi Ruutu+ palvelua et voi verkkopalvelussa lopettaa, jos et kerro Sanoma Oy:lle selkeää syytä lopettamisellesi.

Maksujen keskeyttäminen tehokas tapa

Ravintoloissa ruokailevat ovat huomanneet pitkään odotetun laskun saamisen nopeutuvan, jos näyttävästi tekee lähtöä pöydästä. Sama logiikka pätee digitilauksiin, jos palveluntarjoaja ei saa maksuaan, kiinnostus asiakassuhteen ylläpitämiseen yllättäen kasvaa. Joku saattaa jopa soittaa ja kysyä kuulumisiasi.

Useimpien pankkien verkkopalvelussa on mahdollisuus tilapäisesti sulkea oman Mastercard tai Visa tilinsä verkkomaksut. Tämän jälkeen pankki lähettää kyllä viestejä hylkääntyneistä maksuista. Saat näin tietoosi kuka tilisi saldoa nakertaa kuukaudesta toiseen. Voit miettiä palvelun hyödyllisyyden ja siitä aiheutuvan kustannuksen suhdetta ja tehdä omat johtopäätöksesi.

Ei laskuja – ei kuitteja

Kun maksat yhtiövastikettasi tai vuokraasi, olet varmasti tietoinen maksusi perusteista. Näin ei ole aina digitilausteen kohdalla. Olet saattanut hyväksyä veloitussopimuksen, jossa kerrotaan toistuvan veloituksen ehdot ja jonka kerrotaan toimivan jatkuvien veloituksien kuittina. Siis vuodesta toiseen, vaikka nykytekniikalla olisi varsin helppoa lähettää tilaaja-asiakkaalle sähköpostilla maksukuitti aina automaattisuorituksen tapahduttua tai verkkolasku verkkopankkiin aina hyvissä ajoin ennen automaattista veloitusta. Näin ei kuitenkaan tapahdu, koska ilmeisesti sinua ei haluta muistuttaa koko asiasta. Saattaisithan vaikka muistaa peruuttaa tarpeettomaksi käyneen tilauksesi.