Aviapoliksen asema valmistui neljä vuotta sitten – asunnot puuttuvat yhä

Vantaan kaupunki ja maanomistajat eivät pidä kiirettä pahasti vajaakäyttöisen Aviapoliksen rautatieaseman ympäristön kehittämisessä. Kehärata ja Aviapoliksen juna-asema avautuivat melkein neljä vuotta sitten heinäkuussa 2015, mutta Aviapoliksen aseman lähiympäristö on edelleen rakentamatta asunnoille ja työpaikoille. Edes tarvittavia asemakaavoja ei ole olemassa, vaikka kehäradan suunnittelu ja rakentaminen kesti vuosikausia.

Nyt tänä keväänä Vantaan kaupunki on luvannut, että asemakaavoitus käynnistyy Aviapoliksen aseman ydinalueen eli Aviapolis Core-alueen osalta ennen kesälomia.

– Tavoiteaikataulun mukaan asemakaavaluonnos käsitellään kaupunkisuunnittelulautakunnassa loppuvuodesta 2019. Kevään 2020 aikana luonnos on nähtävillä ja siitä pyydetään lausunnot. Asemakaavaluonnoksen pohjalta tehdään osa-alueittain tarkemmat asemakaavamuutokset, joita voidaan laatia myös luonnostyön rinnalla, kerrottiin kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksessä huhtikuussa.

Vasta vuonna 2016 valmistui Vantaan kaupunginvaltuuston käsittelyyn Aviapoliksen kaavarunko, joka ohjaa alueen asemakaavoitusta. Tämän vuoden maaliskuussa kaupunki, alueen maanomistajat, kiinteistökehittäjät ja rakennusliikkeet tilasivat arkkitehtitoimistolta Aviapolis Core -viitesuunnitelman. Viitesuunnitelma toimii pohjana keväällä 2019 alkavalle alueen asemakaavaluonnostyölle, tiedotti Vantaan kaupunki huhtikuussa.

Viitesuunnitelman mukaan Aviapoliksen urbaanein, tiivein ja toiminnoiltaan sekoittunein alue sijoittuu Aviapolis-aseman seudulle. Viitesuunnitelma mahdollistaa erilaisia keskustatoimintoja ja asumista 5 000 asukkaalle. Suunnitelman selkärankana on lentoaseman terminaalin edestä alkava kävelyreitti Strip, joka kulkee Aviapoliksen aseman aukiolle.

 

JAA