Röyhelöä, muotoa ja tyyliä Peurasta!

 

Tarja Peura Oy on perheyhtiö, jossa työskentelee Peuran itsensä lisäksi poika Samu sekä uuden Peura-liikkeen vastikään Ruoholahteen avannut miniä. Vaateliike on tuttu paikka monille naisille, jotka haluavat pukea päälle jotain sellaista, joka poikkeaa perinteisestä suomalaisnaisille suunnitelluista muotivaatteista.

Perustaessaan omaa yritystä vuoden 2008 finanssikriisin aikaan liikkeen omistaja, Tarja Peura, tiesi yrittämiseen liittyvät riskit varsinkin epävarmoina taloudellisina aikoina, mutta päätti silti yrittää. Ja se kannatti.

– Vaatteet ovat aina olleet intohimoni, ja haaveilin aikoinaan muotisuunnittelijan urasta, Peura kertoo.

– Elämä vei minut kuitenkin Espanjaan, jossa asuin toistakymmentä vuotta. Ihailin paikallisten naisten pukeutumista ja ajattelin tuolloin, että voi kun Suomessakin oltaisiin rohkeampia ja uskallettaisiin tuoda oman vartalon hyviä puolia esille.

Espanjalainen muoti poikkeaa suomalaisesta monellakin tavalla; etelässä käytetään enemmän vartaloa myötäileviä ja romanttisia röyhelöitä sisältäviä vaatteita.

– Aloin hankkia näitä vaatteita itsekin, ja sain idean siitä, että voisin alkaa itsekin myydä niitä.

Sijainti Tapiolassa oli ehdoton edellytys

Tuumasta toimeen. Peura perusti pienen maahantuontiyrityksen, joka alkoi tuoda Suomeen naisten kenkiä ja asusteita Espanjasta. Kiinnostus kauppiaiden taholta heräsi, ja kun eläminen kahdessa maassa alkoi olla jo oma haasteensa, päätti Peura palata Suomeen ja perustaa vaateliikkeen. Espanjan kieli oli jo hallussa ja kontaktit valmiina, joten myönteisen lainapäätöksen myötä puuttui vain tapiolalainen liikehuoneisto.

– Olin ostanut myytäviä tuotteita jo etukäteen vaikken siinä vaiheessa tiennyt, missä tarkalleen ottaen alkaisin myydä niitä, Peura naurahtaa.

Sitten tärppäsi. Ystävättären puhelun myötä tuli tieto Tapiolassa olevasta huoneistosta, johon oli tehty kaksi varausta. Niiden peruuntumisen myötä ensimmäisen Peura-liikkeen toiminta saattoi alkaa.

– Soitin kuljetusliikkeeseen, että ne varastossa olleet myytävät tuotteet saisi tuoda, avasin ovet ja aloitin myymisen.

Tuotteet saivat heti oman asiakaskuntansa, ja koska kauppiaidenkin taholta on ilmaantunut kiinnostuneita ostajia, perusti Peura kolmisen vuotta sitten oman maahantuontifirman. Tätä nykyä Peura-tuotteita myyvät parikymmentä jälleenmyyjää ympäri suomea Peuran vastatessa pääasiassa sisäänostosta.

– Päämateriaalit ovat luonnonkuituja; silkkiä, pellavaa, puuvillaa ja viskoosia. Tuotteita ei ole kohdennettu tietylle ikäryhmälle eikä vartalotyypille, ja vaikka esimerkiksi silkki kuulostaisi kalliilta, meidän hintamme eivät ole pilvissä!

Iida Rekunen