Jukka Mäkelän avauspuhe vei lapsuuden Tapiolaan

Tapiolaan on syntymässä Suomen suurin yhtenäinen kävelykeskusta, Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä totesi Stockmannin ja Ainoan toisen vaiheen avajaisissa.

Tapiolan kehittäminen jatkuu. Ainoan laajenemisen myötä Tapiolaan on syntymässä Suomen suurin yhtenäinen kävelykeskusta, totesi Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä Stockmannin ja Ainoan toisen vaiheen avajaisten kutsuvierastilaisuudessa.

Ainoa tulee jatkossa vielä laajenemaan kolmannen vaiheen ja liikenneterminaalin myötä. Kauppakeskuksen lisäksi se tarjoaa asumista erinomaisten yhteyksien äärellä osana Länsimetron kehityskäytävää. Tapiolan joukkoliikenneterminaali tulee olemaan yksi Suomen vilkkaimmista: metro liikuttaa 30 000 matkustajaa päivittäin, bussiterminaalissa käy 100 bussia tunnissa ja Tapiola Parkissa on 2000 pysäköintipaikkaa. Pyöräilylle ja kävelylle on erinomaiset mahdollisuudet.

”Me emme rakenna metroa, vaan ennemminkin sitä mitä metro mahdollistaa. Älykkäässä liikenteessä kaikki liikkumistavat kytkeytyvät toisiinsa ja sekä metro että lähi- ja liityntäliikenne ovat mahdollisimman liikennepäästöttömiä. Se tarkoittaa julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä, sähkö- ja bioautoja ja –busseja, pyöriä, robottiautoja ja digitaalisuuden hyödyntämistä. Tavoitteena on jokaisen seudun asukkaan liikennepalveluiden parantaminen”, Mäkelä sanoo.

”Kun Tapiolaa aikoinaan rakennettiin, sen tavoitteet asetettiin korkealle. Tehtiin asuntoja lapsiperheiden tarpeisiin, ja meitä lapsia oli paljon”, Mäkelä kuvaa. ”Ei ollut väliä, olitko pomon poika tai duunarin tytär, me saimme olla vertaisia. Taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden lisäksi Tapiola oli myös ekologisesti kestävä. Tapiola perustui solurakenteeseen siten, että lähipalvelut olivat kävely- tai pyörämatkan päässä, ja että autoa ei välttämättä tarvinnut lainkaan. Minunkin hiilijalanjälkeni lapsena oli tosi pieni, kaikkialle mentiin kävellen tai juosten. Lisäksi Tapiolassa otettiin mm. ensimmäisenä käyttöön kaukolämpö.”

”Tapiolan tavoitteiden mukaisesti Espoo haluaa olla taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti kestävä. Se, että EU:n tutkimuksissa Espoo on osoittautunut taloudellisilla, ekologisilla ja sosiokulttuurisilla mittareilla mitattuna Euroopan kestävimmäksi kaupungiksi, antaa hyvän lähtökohdan myös tulevaisuuteen”, Mäkelä muistuttaa.

Tapiolan keskustan uudistus jatkuu

Tapiolan keskustaa uudistetaan perinpohjaisesti seuraavien vuosien aikana. Jo nyt alueen muutoksista valmiita ovat Pohjantie, jonne sijoitetaan myös tilapäinen bussiliikenne metron liityntäliikenteen alettua, sekä Tapionympyrä, joka sujuvoittaa alueen liikennettä. Leimuniityn puisto istutuksineen on ihasteltavissa kesällä 2017.

Lähitulevaisuudessa alkavat Tuuliniityn asuinalueeseen liittyvän hidaskadun rakentaminen ja Etelätuulentien parannus sekä Tapionraitin ja Kirkkopuistikon perusparannus. Nyt avautuneen AINOA-kauppakeskuksen 2. vaiheen jälkeen alkaa Ainoa 3:n rakentaminen .

Tapiolan viheralueista kunnostetaan lisäksi Silkkiniityn puisto, ja Tapionympyrän ja Tapiolantien tuntumassa sijaitsevia pensasistutuksia ennallistetaan.

JAA